Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Laboratorium DP Charakterystyka laboratorium

Symulator dynamicznego pozycjonowania

symulator połączony z systemem wielozadaniowego mostka Polaris i jest pierwszym tego typu laboratorium w Polsce.

Otwarty dostęp do parametrów modeli hydrodynamicznych i wizyjnych oraz zastosowane w nim rozwiązania technologiczne umożliwiają tworzenie własnych wirtualnych jednostek pływających oraz akwenów. Poprzez swoją integrację z systemem wizji SeaView daje niespotykane dotąd możliwości modelowania hydrodynamiki statków DP i analizy czynnika ludzkiego w tym:

  • wizualnej oceny manewrów bliskiego podejścia, wsparcia platformy, postoju i odcumowywania;
  • realistycznych operacji przeładunkowych tzw. tandem loading oraz offshore operations;
  • manewrwania statkami w wąskich przejściach, tj. statkami wycieczkowymi przy podejściu do terminali pasażerskich i operacji w małych portach i wąskich kanałach;
  • manewrowania awaryjnego w tym manewrów antykolizyjnych.

Otwarte modele jednostek pływających pozwalają na modyfikacje współczynników i zmiennych hydrodynamicznych, mocy pędników strumieniowych, alokacji sterów i innych parametrów istotnych w systemach DP. Jest to podstawowa zaleta symulatora pozwalająca na optymalizację jednostek do określonych badań.

Statek morski jest narażony na działanie sił od wiatru, fal i prądów, jak również od sił wytwarzanych przez układ napędowy. Statek odpowiada na te siły, tj. zmianę pozycji, prędkości i kursu, mierzonych za pomocą systemów referencyjnych, żyrokompasu i pionowych systemów odniesienia.

Prędkość i kierunek wiatru są mierzone przez czujniki wiatru. System DP oblicza odchylenie pomiędzy aktualną a wymaganą pozycją, a następnie oblicza siły wymuszania na pędnikach tak, aby odchylenie było jak najmniejsze. Ponadto system oblicza siły od wiatru, fal i prądu, które działają na statek i przeciwdziała im. System kontroluje ruchu statku w trzech poziomych stopniach swobody – ruch poprzeczny, wzdłużny oraz kurs. System DP przeznaczony jest do utrzymania statku w określonej pozycji i na określonym kursie przy jednoczesnym zminimalizowaniu poziomu zużycia paliwa i urządzeń napędowych.

Specyfikacja symulatora wielozadaniowego (Full Mission) typu Polaris wraz z systemem DP firmy Kongsberg Maritime AS z Norwegii. Laboratorium 412 w Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego.

Ilość mostków nawigacyjnych: 3.

System wizji: dzień, noc i ograniczona widzialność.
Pole widzenia (stopnie): w poziomie: mostek 1: 270°, mostek 2 i 3: 120°, w pionie: 45°.
Dźwięk: maszyna, otoczenie i sygnały statków obcych. Wibracje maszyny na mostku 1.
Automatyczna zmiana jasności i położenia ciał niebieskich wraz z upływem czasu.
Pomoce i przyrządy na każdym mostku: stoły nawigacyjne + trójkąty, przenośniki, ołówek, gumka; informacje manewrowe o statkach; joystick zmiany kąta wizji i załączenia lornetki; konsola dowodzenia (conning), konsola podsufitowa z repetytorami wiatromierza, steru, logu, logu Dopplera, prędkości kątowej;
Urządzenia nawigacyjne: ARPA - radar, ECDIS; DGPS; Loran-C; AIS; Navtex; VHF; VHF DSC; żyrokompas; autopilot; echosonda; log elektromagnetyczny; log dopplerowski; lornetka z namiernikiem; przechyłomierz; konsola steru; konsola telegrafu maszynowego dla jednego lub dwóch silników; panele sprzętowe lub interfejsy komputerowe dwóch sterów głównych, sterów strumieniowych (dziobowe, rufowe), pędników azymutalnych lub Z-Drive; wind kotwicznych; wind cumowniczych i holowniczych; pomp sterowych; świateł i znaków nawigacyjnych; sygnałów dźwiękowych (manewrowych i mgłowych); intercomu wewnątrz statku; alarmów maszynowych; wachty maszynowej z przywołaniem; plus na mostku 1: namiernik optyczny z repetytorem żyro; drugi DGPS; kompas magnetyczny; system alarmu Distress; system załączenia grodzi wodoszczelnych; systemy DP z obsługą HPR, Artemis, Radius.

Certyfikacja sprzętowa DNV.

Bridge Operation Simulator with class notation: INTEGRATED SIMULATOR SYSTEM, NAUT AW (SIM), DYNPOS-AUT (SIM), HSC, TUG, ICE. Spełnia standardy klasy A certyfikacji symulatorów morskich nr 2.14 z października 2007 r. Spełnienie standardów klasy A oznacza zgodność sprzętową z wymaganiami konwencji STCW, sekcją A-I/12, sekcją B-I/12, tabelą A-II/1, tabelą A-II/2 oraz tabelą A-II/3.Certyfikacja szkoleniowa.

Nautical Institute w Londynie do szkoleń dynamicznego pozycjonowania.

Możliwości programowe

Aplikacja instruktorska umożliwia projektowanie scenariuszy dla wybranych statków i akwenów, i ich modyfikację zarówno off-line i on-line; sterowanie statkami obcymi (w tym ich sygnałami i światłami), holownikami; komunikację VHF, Intercom, AIS, Navtex; zmiany w oznakowaniu nawigacyjnym; zmiany urządzeń odbojowych; zmiany widzialności; zmiany parametrów hydrometeorologicznych (falowania, głębokości, wiatru, prądów w przekroju pionowym; pływów zmiennych w czasie); zmiany parametrów pracy urządzeń nawigacyjnych i manewrowych (pędniki, stery); parametrów systemów pozycyjnych (np. dokładność, odbiór sygnałów wspomagających, ilości sygnałów satelitarnych, stacji brzegowych itp.); symulację awarii; rejestrację; ocenę manewrów. Można uruchomić do 5 jednostek własnych w ramach jednego scenariusza lub różnych scenariuszy.

Aplikacja modelowania hydrodynamicznego umożliwia tworzenie własnych statków (sterowanie przynajmniej dwoma silnikami i śrubami o stałym skoku, śrubami nastawnymi, pędnikami azymutalnymi; sterami klasycznymi, aktywnymi oraz strumieniowymi - z gotowością pracy DP) o wysokiej wierności hydrodynamice w 6 stopniach swobody (ruch postępowy i burtowy, myszkowanie, kołysanie, kiwanie, nurzanie).

Aplikacja Multi-Gen™ umożliwia tworzenie wizualizacji - grafiki trójwymiarowej statków własnych i obcych oraz akwenów. Akweny szkoleniowe lub badawcze składają się z dowolnie modyfikowanych następujących baz danych połączonych z rzeczywistym i symulowanym ekranowo sprzętem nawigacyjno-manewrowym oraz hydrodynamicznymi modelami statków i obiektów pływających: baz danych ech radarowych, baz danych głębokości, oznakowania nawigacyjnego, zobrazowania wizji, wiatru, falowania, prądów, pływów, urządzeń odbojowych, śluz, brzegów, danych Navtex, GMDSS, VTS oraz systemów pozycyjnych (DGPS, HPR, Artemis, Radius itd.).

Możliwość sterowania ręcznego, z wykorzystaniem autopilota oraz systemu DP.

Możliwości edukacyjne - charakterystyka.

Aktualnie prowadzone kursy/ szkolenia (STCW), zgodne ze wskazaniami kursów modelowych IMO lub innymi zaleceniami:

  • szkolenie symulatorowe dla oficerów wachtowych na poziomie operacyjnym - Colregs (kurs modelowy 7.03),
  • szkolenie symulatorowe dla oficerów na poziomie zarządzania – st. oficer i kapitan (kurs modelowy 7.01),
  • kurs symulatorowy nautycznego dowodzenia statkiem (kurs modelowy 1.22),
  • wykorzystania automatycznego systemu identyfikacji AIS (kurs modelowy 1.34),
  • specjalistyczne kursy manewrowania statkiem na symulatorze (dla marynarzy – sterników, oficerów na poziomie operacyjnym i zarządzania, pilotów).
  • akredytowane przez Nautical Institute w Londynie szkolenia operatorów systemów dynamicznego pozycjonowania w zakresie wprowadzenia (induction) i symulatorowym (simulator – advanced).

Przedmioty, w prowadzeniu których wykorzystywany jest symulator/ laboratorium

  • Bezpieczeństwo nawigacji – prawidła MPDM
  • Manewrowanie statkiem.

Specyfikacja symulatora Dynamicznego pozycjonowania typu K-Pos firmy Kongsberg Maritime AS z Norwegii. Laboratorium 301 w Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego.

6 stanowisk jednokonsolowych, jedno stanowisko dwukonsolowe (mostek DP) klasy 2.
Certyfikacja sprzętowa.

Pomoce nawigacyjne na stanowisku klasy 2: stół nawigacyjny, trójkąt, przenośnik, ołówek, gumka, stacja/stanowisko planowania operacyjnego – ECDIS, listy kontrolne, 2 x UHF, intercom.Typy jednostek DP: zaopatrzeniowiec, zbiornikowiec, platforma DSV z możliwością indywidualnego dostrojenia parametrów pędników.

DYNPOS-AUT (SIM).

Certyfikacja szkoleniowa.

Nautical Institute w Londynie (accredited as approved DP Operator Training Centre with the Nautical Institute standards).
Aplikacja instruktorska umożliwia projektowanie scenariuszy dla wybranych statków i akwenów, i ich modyfikację zarówno off-line i on-line. Zmianie podlegają parametry środowiska zewnętrznego, systemów pozycyjnych, systemów napędowych i energetycznych statku.

Możliwości programowe.

Aplikacja K-Pos pozwala na modyfikację parametrów wybranego modelu hydrodynamicznego, parametrów urządzeń oceanotechnicznych np. pław SPM oraz konfiguracji i obsługi systemu pozycyjnego HPR.

Możliwości edukacyjne - charakterystyka.

Aktualnie prowadzone kursy/ szkolenia (STCW), zgodne ze wskazaniami kursów modelowych IMO lub innymi zaleceniami:

  • akredytowane przez Nautical Institute w Londynie szkolenia operatorów systemów dynamicznego pozycjonowania w zakresie wprowadzenia (induction) i symulatorowym (simulator – advanced).

Przedmioty, w prowadzeniu których wykorzystywany jest symulator/ laboratorium.

  1. Systemy nawigacyjne.
  2. Systemy sterowania i pozycjonowania DP.

 

Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę