Centrum Technologii Przewozów LNG O projekcie
Centrum Symulacyjne Terminalu LNG i Symulatora Ładunkowego Statków do Przewozu Ładunków Ciekłych zlokalizowane jest na poddaszu. Projekt obejmował adaptację i przebudowę 3 pomieszczeń poddasza, z których jedno jest obecnie wykorzystywane na jako sala dydaktyczna, a mianowicie:
1. Sala dydaktyczna (duża) wyposażona w:
a) 8 stanowisk dydaktycznych dla studentów, w tym 4 sześcioekranowe i 4 czteroekranowe;
b) 1 stanowisko instruktorskie;
2. Sala mała (Debriefing room) - wyposażona w:a) 1 stanowisko instruktorskie;
b) 2 stanowiska dydaktyczne;
c) 2 tablice interaktywne 95 cali;
d) 2 tablety interaktywne.
3. Zaplecze – na potrzeby serwerów.Wejście do sali dydaktycznej odbywa się ciągiem komunikacyjnym wiodącym z II pietra budynku głównego Akademii Morskiej przez korytarz wyodrębniony w małej sali. Obok sali dydaktycznej znajduję się zaplecze techniczne, w którym zainstalowane są serwery i urządzenia wspomagające pracę symulatorów. Mała sala została przeznaczona na Debriefing room i służyć będzie przeprowadzaniu zajęć polegających na analizie czynności i ćwiczeń wykonywanych na symulatorach.
Po realizacji projektu Akademia Morska w Szczecinie stała się jednym z nielicznych ośrodków w Europie posiadającym narzędzie dydaktyczne do prowadzenia zajęć praktycznych w zakresie obsługi i zarządzania terminalem LNG. Zajęcia odbywają się w nowoczesnym, specjalnie zaprojektowanym Centrum Symulacyjnym Terminalu LNG i Symulatora Ładunkowego Statków do Przewozu Ładunków Ciekłych zbudowanym w oparciu o 3 w pełni zintegrowane razem współdziałające i uzupełniające się symulatory, a mianowicie:
SYMULATOR STATKÓW DO PRZEWOZU ŁADUNKÓW CIEKŁYCH (LCHS)
Symulator do przewozu i za/wyładunku ładunków ciekłych LNG jest zaprojektowany dla wielu wariantów typów statków. Symulator zawiera w sobie:
1. dwie produkcyjne linie: Oil and Product Lines (produkty ropopochodne),
2. modele statków LCC, VLCC, FPSO i oprogramowanie symulatora terminalu oraz typu LCHS 4000 Gas Line (produkty gazowe),
3. modele statków LNG, LEG/LPG.
Symulator może być wykorzystany w zajęciach dydaktycznych przewidzianych dla studentów będących w przyszłości:
1. członków załóg tankowców LNG odpowiedzialnych za bezpieczne operacje ładunkowe;
2. kadry zarządzającej w zakresie głównych operacji zachodzących w trakcie transportu produktów LNG;
3. personelu tankowca i oficerów zgodnie z wymaganiami A-V/1 STCW 78/95 w następującym zakresie:
a) ogólny plan tankowca i jego systemów,
b) kontrolowanie systemów tankowca,
c) kontrolowanie systemu balastowego statku,
d) stateczność i kontrola przeciążeń, które mogą się pojawić w kadłubie statku,
e) użycie urządzeń zapobiegających zanieczyszczeniu środowiska naturalnego poprzez wyładunek naturalnych gazów.
SYMULATOR TERMINALU LNG
Oprogramowanie symulatora terminalu lądowego LNG jest zaprojektowane na zamówienie i będzie obrazowało rzeczywisty terminal przeładunkowy LNG/LPG w porcie w Świnoujściu.
Symulator terminala przeładunku gazów ciekłych jest przeznaczony do edukacji ekspertów w zakresie obsługi terminala: ekspertów z zakresu za/wyładunku gazu LNG i personelu obsługującego strefę przechowywania. Kluczowym celem zajęć jest nabycie przez nadzorującego przeładunek oficera ładunkowego i pracownika lądowego następujących umiejętności:
1. zdolność dystrybucji gazu ciekłego na obszarze terminalu, ustalanie przepustowości rurociągów terminalu,
2. zaznajomienie się ze wszystkimi operacjami, jakie zachodzą w sieci rurociągów systemów terminalu,
3. właściwe reagowanie na zmiany technologiczne i pogodowe w oparciu o możliwości techniczne systemów,
4. ocena możliwych konsekwencji działań personelu, jak również zmian w łańcuchu procesu technologicznego.
Koncepcja funkcjonowania symulatora jest oparta na programach dla załóg tankowców LNG/LPG i pracowników terminali przeładunkowych, na podstawie kursu modelowego IMO - 1.06 „Specjalistycznego treningowego programu na tankowce do przewozu skroplonego gazu” oraz na podstawie programu SIGITTO „Trening dla pracowników terminali specjalizujących się w załadunki i wyładunku gazowców”.
Jest to system łączności umożliwiający komunikację foniczną, jak i transmisję danych pomiędzy symulatorem LNG, a symulatorem LCHS. Ponadto, umożliwia naukę w zakresie realizacji łączności alarmowych, pilnych i zapewnieniu bezpieczeństwa we wszystkich fazach (obszarach) żeglugi, a szczególności (zgodnie z Konwencją SOLAS):
1. łączności alarmowych w relacji statek – brzegowe centra ratownicze (RCC),
2. łączności alarmowych w relacji brzeg (RCC) – statek,
3. łączności alarmowych w relacji statek – statek,
4. łączności koordynacyjnych pomiędzy statkami a RCC,
5. łączności na miejscu akcji ratowniczej pomiędzy statkami,
6. nadawania sygnałów do lokalizacji miejsca katastrofy,
7. łączności pilnych w relacji statek – RCC związanych z rozlewami olejowymi,
8. łącznością medyczną, problemami technicznymi, itp.,
9. transmisję i odbiór morskich informacji bezpieczeństwa ( MSI), łączności eksploatacyjnych w relacji statek-statek i statek – brzeg.
Sprzęt tworzący konsolę łączności przedstawiają rysunki 10 i 11.
TECHNOLOGIA SYMULATORÓW
Wszystkie symulatory bazują na:
1. standardzie COTS (Commercial-off-the-shelf),
2. sprzęcie komputerowym PC,
3. programie Microsoft Windows.
Oprogramowanie symulatora pozwala na:
1. trening studentów czyli przyszłych oficerów statków wszystkich typów w zakresie konwencji STCW’78/95 (system kontroli balastowej statku, trymu, stateczności i naprężeń, zapobieganie zanieczyszczeniom olejowym ze statku, symulowanie i aranżacja systemów na tankowcach na poziomie zarządzania, sprawność w operacjach technologicznych na tankowcach),
2. zgodność z treningiem i wymaganiami dla terminali olejowych wg OCIMF,
3. zgodność z treningiem i wymaganiami dla terminali olejowych wg konwencji MARPOL 73/78,
4. zgodność z kursami modelowymi 1.35 dla statków przewożących paliwa płynne (LPG) oraz 1.36 dla statków przewożących płynny gaz (LNG).
PROCES DYDAKTYCZNY REALIZOWANY W CENTRUM SYMULACYJNYM
Zajęcia praktyczne przy użyciu 3 zintegrowanych symulatorów prowadzone będą w trzech etapach:
1. przygotowanie – na tym etapie zaangażowany jest tylko instruktor, który tworzy ćwiczenie i je sprawdza,
2. wykonanie ćwiczenia – na tym etapie zaangażowani są zarówno instruktor, który monitoruje sposób wykonania ćwiczenia, jak i studenci, którzy otrzymują informacje, podejmują decyzje oraz kontrolują operacje ładunkowe oraz operacje pomocnicze realizowane na terminalu,
3. analiza – etap ten realizowany jest w Debriefing room - po zakończeniu ćwiczeń, instruktor przełącza symulator na tryb analiza, a studenci mają możliwość obejrzenia nagrania wykonanego ćwiczenia na dużym ekranie i jego anali