Oferta promotorów Krzysztof Nozdrzykowski
Dr hab. inż. Krzysztof Nozdrzykowski, prof.PM
Politechnika Morska w SzczecinieWydział Mechaniczny
Katedra Podstaw Budowu Maszyn i Materiałoznawstwa
E-mail: k.nzdrzykowski@pm.szczecin.pl
Dziedzina naukowa: nauki inżynieryjno-techniczne
Dyscyplina naukowa: inżynieria mechaniczna
Zainteresowania badawcze:
Zakresem zainteresowań i badań naukowych dr hab. inż. Krzysztofa Nozdrzykowskiego, prof. PM objęta jest metrologia wielkości geometrycznych, w szczególności wielkogabarytowych elementów maszyn z uwzględnieniem problematyki ich odkształcalności.Doświadczenie zawodowe i zakres dotychczasowych prac badawczych:
Dr hab. inż. Krzysztofa Nozdrzykowskiego, prof. PM jest autorem lub współautorem ponad 140 publikacji naukowych, autorem skryptu do ćwiczeń z technik wytwarzania - metrologia warsztatowa, wydanego przez Fundację Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Ponadto jest twórcą lub współtwórcą ośmiu patentów uzyskanych i dwóch zgłoszonych do opatentowania oraz jednego uzyskanego, współautorskiego wzoru użytkowego. Z satysfakcją należy dodać, że wszystkie zaproponowane rozwiązania patentowe zostały finalnie wykonane w wersji podstawowej lub docelowej i znajdują zastosowanie w pomiarach wielkogabarytowych wałów korbowych. Dr hab. inż. Krzysztof Nozdrzykowski, prof. PM jest autorem monografii pt.: „Metodyka pomiarów geometrycznych odchyłek powierzchni walcowych wielkogabarytowych elementów maszyn na przykładzie wałów korbowych silników okrętowych” (wyd. w 2013 r.) oraz książki pt.: „Warunki i kryteria poprawnej oceny stanu geometrycznego wielkogabarytowych wałów korbowych”, wyd. 2022 r), obie publikacje zostały wydane przez Wydawnictwo Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie.Jest także promotorem dwóch otwartych przewodów doktorskich oraz recenzentem rozprawy doktorskiej z zakresu metrologii wielkości geometrycznych oraz kierownikiem czterech i współwykonawcą trzech projektów N+B oraz współwykonawca jedenastu projektów B+R+I.
W całym okresie pracy zawodowej jego zainteresowania naukowo-badawcze ukierunkowane były na doskonalenie procedur i pomiarów odchyłek geometrycznych specyficznej grupy elementów wielkogabarytowych jakimi są wielkogabarytowe wały korbowe silników okrętowych. Celem nadrzędnym wyznaczającym kierunki badań było opracowanie pełnej, kompleksowej i poprawnej pod względem metrologicznym metodyki pomiarów wymienionej grupy części maszyn, eliminującej niedoskonałości stosowanych obecnie tradycyjnych metod i technik pomiarowych i umożliwiającej w rezultacie dokonanie poprawnej oceny stanu geometrycznego wielkogabarytowych wałów korbowych, zgodnej z ich stanem rzeczywistym. Stąd też, istotna część ego prac badawczych skupiona była na badaniu wpływu warunków podparcia na odkształcenia sprężyste wiotkich wielomiejscowo podpartych wałów korbowych o dużych ciężarach i gabarytach, charakteryzujących się anizotropową podatnością giętną.
Wynikiem projektów i prac o charakterze naukowo-badawczym realizowanych na rzecz firm żeglugowych i przemysłu stoczniowego, w których uczestniczył dr hab. inż. Krzysztof Nozdrzykowski, jak również badań własnych związanych przyjętą tematyką, jest szereg publikacji przedstawionych w formie opracowań, artykułów opublikowanych w renomowanych i większości wysoko punktowanych czasopismach naukowych posiadających IF jak również referatów wygłoszonych na konferencjach naukowych w kraju i zagranicą.
Autorski wkład w rozwój dyscypliny inżynieria mechaniczna stanowi opracowanie metodyki pomiarów wielkogabarytowych wałów korbowych dla wariantów: odniesieniowych, bezodniesieniowych oraz realizowanych w warunkach zbliżonych do tradycyjnych. Dla wskazanej metodyki zaprojektowano i wykonano nowatorskie rozwiązanie systemu pomiarowego opartego na własnym patencie wyposażonym w układ aktywnej kontroli sił reakcji podparcia. Stworzono komputerowe aplikacje wspomagające procedury pomiarów i opracowania danych wykorzystując w tym celu aparat matematycznym bazujący na elementach analizy harmonicznej. Przyjęte warianty pomiarowe charakteryzują: sposób ustalenia i podparciem wału korbowego oraz tzw. parametry metody.
Pozytywne wyniki badań upoważniają do wnioskowania, że zastosowanie zaproponowanej metodyki dla wymienionych wcześniej wariantów umożliwi przeprowadzenie pomiarów odchyłek geometrycznych wałów korbowych z odpowiednią dokładnością, poprawnych pod względem metrologicznym jak i zasad ich realizacji.
Wyniki wieloletnich rozważań teoretycznych oraz badań eksperymentalnych praktycznego zastosowania opracowanej metodyki pomiarów, przedstawione zostały w wymienionej wcześniej monografii pt.: „Warunki i kryteria poprawnej oceny stanu geometrycznego wielkogabarytowych wałów korbowych”.
Za działalność naukową oraz dydaktyczną dr hab. inż. Krzysztof Nozdrzykowski został wielokrotnie wyróżniony nagrodami Rektora: Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Akademii Morskiej w Szczecinie i Politechniki Morskiej w Szczecinie. W okresie niemalże 45 letniej pracy na rodzimej Uczelni został też wielokrotnie wyróżniony odznaczeniami państwowymi i medalem Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie i Akademii Morskiej w Szczecinie.
Na kadencje 2020 – 2024, dr hab. inż. Krzysztof Nozdrzykowski został wybrany na członka Senatu Akademii Morskiej w Szczecinie, a od 2022 roku Politechniki Morskiej w Szczecinie.
Propozycje dla doktorantów:
Tematyka proponowanych prac doktorskich objętych zakresem zainteresowań i badań naukowych promotora.Podjęcie prac i badań, związanych z wyznaczaniem odchyłek geometrycznych wału korbowego dla przypadku, gdy podpory usytuowane są na różnych wysokościach. Przeprowadzenie modyfikacji istniejącego stanowiska pomiarowego w celu jego przystosowania do warunków odpowiadających pomiarom odniesieniowym (wielomiejscowe podparcie wału korbowego bazowanego w pryzmach), przy pozycjonowaniu podpór na różnych wysokościach. Walidację wyników opracowanych na bazie poczynionych rozważań teoretycznych i zaproponowanego aparatu matematycznego opartego na analizie harmonicznej. W aspekcie utylitarnym podjęcie prac ukierunkowanych na udoskonalenie i automatyzację stanowiska przeznaczonego do pomiarów odchyłek geometrycznych wielkogabarytowych wałów korbowych, w tym zastosowanie elementów sztucznej inteligencji.
Podjęcie prac badawczych związanych z kształtowaniem rur stalowych metodą gięcia mechanicznego i zastosowaniu nowego rozwiązania trzpienia elastycznego objętego opisem zgłoszenia patentowego P. Realizacja celu pracy wymaga opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej trzpienia elastycznego i giętarki umożliwiającej gięcie rur o zmiennych właściwościach materiałowych i wymiarach geometrycznych. Przewidywanym efektem założonego utylitarnego celu pracy jest potwierdzenie zaproponowanej technologii w skali laboratoryjnej. W aspekcie naukowym wyznaczenie parametrów gięcia z wykorzystaniem modelowania przestrzennego MES, potwierdzonych badaniami doświadczalnymi.
Zakresem prac badawczych objętych dysertacją doktorską może być inna tematyka z zakresu nauk inżynieryjno-technicznych i dyscypliny inżynieria mechaniczna w zależności od zainteresowań doktoranta. Podczas realizacji prac zagwarantowane będzie pełne wsparcie merytoryczne, techniczne i organizacyjne. Od doktoranta oczekiwane są: zaangażowanie, pracowitość i konsekwencja w działaniu.