Oferta promotorów Andrzej Bąk
Dr hab. inż., kpt. ż.w. Andrzej Bąk, prof. PM
Politechnika Morska w SzczecinieWydział Nawigacyjny
Katedra Nawigacji Morskiej
E-mail: a.bak@pm.szczecin.pl
Dziedzina naukowa: nauki inżynieryjno-techniczne
Dyscyplina naukowa: inżynieria lądowa, geodezja i transport
Do głównych nurtów zainteresowań naukowych należą:
- bezpieczeństwo nawigacji
- metody projektowania dróg wodnych,
- metody projektowania marin,
- analiza danych monitoringu ruchu statków, w tym pochodzących z AIS do zarządzania bezpieczeństwem nawigacji,
- budowa i optymalizacja systemów technicznych wspomagania procesu nawigacji,
- budowa, projektowanie i wykorzystanie systemów ECDIS.
Doświadczenie zawodowe i zakres dotychczasowych prac badawczych:
- 2017 – obecnie: profesor uczelni w Katedrze Nawigacji Morskiej, Akademia Morska w Szczecinie (od 1 września 2022 Politechnika Morska w Szczecinie).
- 2006 – 2017: profesor nadzwyczajny AM w Instytucie Nawigacji Morskiej, Akademia Morska w Szczecinie.
- 1994 – 2006: asystent w Instytucie Nawigacji Morskiej, Akademia Morska w Szczecinie.
1994 – obecnie: praca okresowa na statkach handlowych jako oficer pokładowy, starszy oficer oraz kapitan żeglugi wielkiej.
Podejmowana tematyka prowadzonych zajęć obejmuje głównie zagadnienia związane z nawigacją terestryczną, elektroniczną oraz bezpieczeństwem transportu.
Niektóre z kluczowych kwestii obejmują:
- Błąd ludzki: jednym z głównych zagadnień związanych z bezpieczeństwem transportu morskiego jest ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego. Może to obejmować błędy w nawigacji, takie jak niewłaściwa interpretacja map lub nieprzestrzeganie ustalonych procedur, a także błędy w obsłudze statku, takie jak brak właściwej konserwacji sprzętu lub nieprzestrzeganie procedur bezpieczeństwa.
- Niezawodność systemów elektronicznych: systemy nawigacji elektronicznej i inne systemy elektroniczne stosowane na statkach mogą ulegać różnego rodzaju awariom, w tym awariom sprzętu, błędom w oprogramowaniu i zakłóceniom ze źródeł zewnętrznych. Zapewnienie niezawodności tych systemów ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności transportu morskiego.
- Integracja wielu systemów: nowoczesne statki często wykorzystują wiele różnych systemów i technologii, w tym systemy nawigacji elektronicznej, systemy napędowe i systemy bezpieczeństwa. Zapewnienie, że systemy te są odpowiednio zintegrowane i bezproblemowo ze sobą współpracują, jest ważne dla bezpieczeństwa i wydajności statku.
- Szkolenie i kompetencje: zapewnienie, że załoga statku jest odpowiednio przeszkolona i kompetentna w zakresie korzystania z systemów nawigacji elektronicznej i innych technologii ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności statku. Obejmuje to zapewnienie, że członkowie załogi posiadają niezbędną wiedzę i umiejętności, aby skutecznie i bezpiecznie obsługiwać systemy.
Propozycja dla doktorantów:
Zapraszam do kontaktu osoby:- zainteresowane prowadzeniem badań związanych z szeroko pojętą nawigacją i systemami nawigacyjnymi (w szczególności systemami map elektronicznych),
- zaangażowane w wykonywane prace i posiadające własne pomysły, otwarte na zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności.