Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Statek m/s Nawigator XXI Charakterystyka

m/s Nawigator XXI - statek badawczo-szkolny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Został zbudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej ze składek darczyńców. Wodowanie odbyło w maju 1997 roku, a matką chrzestną została małżonka ówczesnego Prezydenta RP – Jolanta Kwaśniewska. Uroczyste podniesienie bandery miało miejsce 30 stycznia 1998 roku. To właśnie na Nawigatorze XXI studenci mają pierwszy kontakt z morzem. Tu uczą się nawigacji, obsługi urządzeń i siłowni oraz życia na statku – wszystkiego, co czeka ich w przyszłości. 

Jakie zadania wykonuje m/s Nawigator XXI?

  • monitorowanie stanu wód Morza Bałtyckiego bądź innych akwenów morskich,
  • pobieranie próbek wody na różnych głębokościach i w różnych rejonach morskich,
  • pobieranie próbek gruntu z powierzchni dna oraz wgłębnych, obróbka pobranych próbek w laboratoriach, przekazywanie danych do odbiorców nabrzeżnych,
  • szkolenie studentów w zakresie nawigacji, obsługi siłowni, urządzeń pokładowych i współdziałanie w pracach badawczych,
  • badania hydrograficzne, inspekcje dna morskiego inspekcja infrastruktury podwodnej, wykrywanie podwodnych rumowisk i innych obiektów, szczegółowe badania podwodnych konstrukcji w budowie oraz stanu prac pogłębiarskich, sporządzanie map środowiska dna morskiego.
zobacz galerie statku badawczo-szkolnego NAWIGTOR XXI - grafika


W plikach poniżej infografika o m/s Nawigator XXI

Dokąd może pływać  m/s Nawigator XXI?

Statek jest przystosowany do I-ego rejonu żeglugi wg przepisów PRS, t.j. do żeglugi po Morzu Północnym i innych morzach otwartych w odległości 200 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością miedzy dwoma miejscami schronienia do 400 mil morskich oraz żegluga po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych.
Nawigator zacumowany przy Wałach_Chrobrego_ zimą_2021
 Udział m/s Nawigator XXI w "Operacji Widmo"
https://www.pm.szczecin.pl/pl/uczelnia/aktualnosci/nawigator-xxi-bral-udzial-w-operacji-widmo/
 

Specyfikacja techniczna m/s Nawigator XXI

Nazwa m/s Nawigator XXI
Rok budowy 1998
Bandera Polska
Armator Politechnika Morska w Szczecinie
Znak wywoławczy SNHA
IMO 9161247
MMSI 261187000
   
   
Klasa statku KM I L3 sp
Długość całkowita ok. 60,21 m
Długość miedzy pionami 54,13m
Szerokość na wręgach 10,50 m
Wysokość do pokładu głównego 4,20 m
Zanurzenie konstr. 3,15 m
Nośność 300 ton (3,15 zanurzenia, równa stępka) obejmuje m.in.: paliwo dla silnika głównego i agregatów, oleje, wodę słodką, zapasy prowiantu, załoga z bagażem (wyposażenie badawcze oraz części zapasowe i inwentarze wliczono do masy statku pustego)
Pojemność GT 1208 RT
Pojemność NT 362 RT
Prędkość rejestrowana (maks. / średnia) 13/11 węzłów
Zasięg i autonomiczność 4000 mil morskich, Zapasy wody słodkiej i żywności przewidziano na 20 dób
Ładowność  
paliwo (zb. zapasowe) ok. 91,3m3
oleje ok. 2,7m3
woda słodka ok. 138 m3
balast ok. ok. 257 m3
   
Załoga 11 osób
Ekipa naukowa 6 osób
Studenci 30 osób
Zobacz infografikę

Pliki do pobrania:

Autor: Administrator Stron Internetowych

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę