Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Modernizacja laboratoriów Laboratorium Napędów Elektrycznych

Jaki jest cel projektu "Laboratorium Napędów Elektrycznych"?

Wyposażenie laboratorium pozwoli na prowadzenie zajęć dydaktycznych i szeregu badań związanych ze zjawiskami dotyczącymi m.in. przepływu cieczy, rozkładu ciśnień w pompie wirowej po stronie ssącej i tłoczącej, jak również wpływu tych zjawisk na sprawność układu zasilanego w sposób klasyczny napięciowy i z przemiennika częstotliwości, przepływów powietrza, rozkładu ciśnień po stronie ssącej i tłoczącej powietrze, a także wpływu tych zjawisk na sprawność układu zasilanego w sposób klasyczny napięciowy i z przemiennika częstotliwości, właściwości statycznych i dynamicznych silnika indukcyjnego wielobiegowego zasilanego klasycznie oraz z przemiennika częstotliwości, właściwości elektrycznych i mechanicznych silników z magnesami trwałymi stosowanych szczególnie w dźwigach i wciągarkach, stanów dynamicznych i statycznych napędowego układu przekształtnikowego dla silnika synchronicznego z cyklokonwerterem.

Przedmiot realizowany w laboratorium:
Napędy elektryczne oraz zautomatyzowane napędy okrętowe.

Na stanowisko badania napędu elektrycznego pompy wirowej, wchodzące w skład laboratorium napędów elektrycznych, składają się urządzenia służące do napędu wentylatorów, pomp, a także układów okrętowych napędów elektrycznych. Na stanowisku badawczym obserwowane będą zjawiska związane z przepływami cieczy, rozkładem ciśnień na stronie ssącej i tłoczącej, a także wpływem ww. zjawisk na sprawność układu zasilanego w sposób klasyczny napięciowy i z przemiennika częstotliwości. Kolejnym elementem wchodzącym w skład laboratorium jest stanowisko badania napędu wciągarki silnika indukcyjnego wielobiegowego, które służy do badania własności statycznych i dynamicznych silnika indukcyjnego wielobiegowego zasilanego klasycznie i przemiennika częstotliwości. Dzięki zastosowaniu hamulca proszkowego możliwe będzie symulowanie obciążeń stawianych przez wszystkie spotykane mechaniczne urządzenia wykonawcze.

Dzięki precyzyjnej regulacji momentu hamującego można będzie wybierać najbardziej efektywne algorytmy sterowania maszyną wielobiegową przy pracy z różnymi prędkościami wirowania. Do zobrazowania zjawisk i sterowań wynikających z użycia napędów elektrycznych (również okrętowych) służy stanowisko badania silnika synchronicznego z cyklokonwerterem. Cyklokonwerter to tyrystorowe urządzenie energoelektroniczne (przekształtnik bezpośredni AC-AC) pozwalające na sterowanie maszynami synchronicznymi i indukcyjnymi dużych mocy powszechnie stosowanymi w urządzeniach napędowych o mocach równych nawet 60 MW. Na stanowisku zainstalowany jest układ napędowy (małej mocy) z cyklokonwerterem napędzającym obciążony regulowanym hamulcem silnik synchroniczny. Na stanowisku prowadzone są badania dotyczące stanów dynamicznych i statycznych napędowego układu przekształtnikowego.

W ramach wyposażenia laboratorium napędów elektrycznych zostały dokonane następujące zakupy:
  • silnik indukcyjny
  • cyklokonwerter tyrystorowy
  •  komputery
  • stoły laboratoryjne
Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę