Modernizacja laboratoriów Laboratorium Interaktywnej Nawigacji
Laboratorium Interaktywnej Nawigacji wyposażone zostało m.in. w cyfrowe stoły nawigacyjne. Stoły tego typu są elementem współczesnego wyposażenia mostka nawigacyjnego. Integrują w sobie mapy elektroniczne, informacje pogodowe, cyfrowe publikacje nautyczne i są podstawowym narzędziem do planowania podróży pod względem ekonomicznym i pogodowym. Cyfrowe technologie urządzeń wykorzystują dane rzeczywiste oraz elektroniczne publikacje nautyczne, a systemy zapewnią spełnianie wytycznych międzynarodowych organizacji nadzorujących ryzyko i bezpieczeństwo żeglugi.
Celem projektu jest podniesienie poziomu i jakości kształcenia na kierunku nawigacja, zgodnie z wymaganiami konwencji STCW, poprzez spełnienie warunku prowadzenia zajęć praktycznych z wykorzystaniem bazy dydaktycznej odpowiadającej aktualnym międzynarodowym standardom.
Intensywny rozwój współczesnych technik i technologii systemów nawigacyjnych oraz wzrost znaczenia automatyzacji i cyfryzacji procesów sprawiają, że zmieniają się sposoby pracy nawigatorów. E-navigation to wymóg współczesnej nawigacji – od dedykowanego sprzętu i kompleksowych urządzeń nawigacyjnych po ich oprogramowanie – cyfryzacja zmienia nie tylko standardowe pomoce nawigacyjne, mapy i publikacje nautyczne, ale także metody pracy i techniki nawigacyjne. Dynamiczne zmiany, globalizacja transportu morskiego oraz wymagania bezpieczeństwa żeglugi przy skutecznej i efektywnej nawigacji tworzą nowe zapotrzebowania i wymuszają unowocześnienie sposobu kształcenia nawigatorów.
3. Planowanie podróży statku, automatyzacja procesu z wykorzystaniem dostępnych modułów. Wybór trasy i rodzaju żeglugi. Obliczenia nawigacyjne.
4. Monitorowanie zadanej trasy w aspekcie nawigacyjnego bezpieczeństwa żeglugi.
5. Analiza bezpiecznego przejścia statku na akwenach ograniczonych z wyznaczeniem bezpiecznego (statycznego i dynamicznego) zapasu wody pod stępką.
6. Optymalizacja trasy statku w oparciu o aktualne dane hydrometeorologiczne, brytyjskie bazy danych.
7. Analiza danych pogodowych w celu weryfikacji i optymalizacji zużycia paliwa statku w podróżach oceanicznych z wykorzystaniem oprogramowania i bazy danych hydrometeorologicznych firmy SPOS.
8. Planowanie podróży w aspekcie bezpieczeństwa ruchu statków – systemy zarządzania ruchem statków, systemy meldunkowe, pilotaż, łączność i komunikacja ze służbami.
9. Internetu do aktualizacji danych nawigacyjnych na podejściach do portów (zaawansowane systemy wspomagania decyzji nawigatora).
Grupy docelowe to przede wszystkim studenci wszystkich roczników kierunku nawigacja na Wydziale Nawigacyjnym Politechniki Morskiej oraz kursanci SDKO (Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich) na poziomie operacyjnym i zarządzania. Możliwe jest również przeprowadzenie zajęć instruktażowych dla studentów kierunku geodezja i kartografia, a także w zakresie optymalizacji podróży statku w aspekcie czasu podróży i zużycia paliwa dla studentów Wydziału Mechanicznego.
Powstała baza dydaktyczno-naukowa służąca szkoleniu kadr morskich w zakresie planowania i optymalizacji podróży statku. Przygotowano i przeprowadzono zajęcia dydaktyczne ze studentami trzeciego roku kierunku nawigacja, laboratoria z nawigacji. Powstaną prace inżynierskie i magisterskie, w których studenci na podstawie baz danych hydrometeorologicznych wykonają analizy dotyczące optymalizacji trasy statku w aspekcie zużycia paliwa i czasu realizacji podróży.
Celem projektu jest podniesienie poziomu i jakości kształcenia na kierunku nawigacja, zgodnie z wymaganiami konwencji STCW, poprzez spełnienie warunku prowadzenia zajęć praktycznych z wykorzystaniem bazy dydaktycznej odpowiadającej aktualnym międzynarodowym standardom.
Intensywny rozwój współczesnych technik i technologii systemów nawigacyjnych oraz wzrost znaczenia automatyzacji i cyfryzacji procesów sprawiają, że zmieniają się sposoby pracy nawigatorów. E-navigation to wymóg współczesnej nawigacji – od dedykowanego sprzętu i kompleksowych urządzeń nawigacyjnych po ich oprogramowanie – cyfryzacja zmienia nie tylko standardowe pomoce nawigacyjne, mapy i publikacje nautyczne, ale także metody pracy i techniki nawigacyjne. Dynamiczne zmiany, globalizacja transportu morskiego oraz wymagania bezpieczeństwa żeglugi przy skutecznej i efektywnej nawigacji tworzą nowe zapotrzebowania i wymuszają unowocześnienie sposobu kształcenia nawigatorów.
Wykorzystanie bazy dydaktycznej laboratorium Interaktywnej Nawigacji pozwala na realizację wielu kompleksowych zadań nawigacyjnych:
1. Wykorzystanie elektronicznych publikacji nautycznych Admiralicji Brytyjskiej (Admiralty e-Nautical Publications (AENPs)):- cyfrowych publikacji: e-books (accesed on AENP Integrated Viewer)
- (Sailing Directions- Pilots, Ocean Passages for the World, The Mariner’s Handbook)
- cyfrowych nawigacyjnych baz danych: Admiralty Digital list of Lights (ADLL); Admiralty Digital Radio Signals (ADRS); Admiralty Total Tides (ATT)
3. Planowanie podróży statku, automatyzacja procesu z wykorzystaniem dostępnych modułów. Wybór trasy i rodzaju żeglugi. Obliczenia nawigacyjne.
4. Monitorowanie zadanej trasy w aspekcie nawigacyjnego bezpieczeństwa żeglugi.
5. Analiza bezpiecznego przejścia statku na akwenach ograniczonych z wyznaczeniem bezpiecznego (statycznego i dynamicznego) zapasu wody pod stępką.
6. Optymalizacja trasy statku w oparciu o aktualne dane hydrometeorologiczne, brytyjskie bazy danych.
7. Analiza danych pogodowych w celu weryfikacji i optymalizacji zużycia paliwa statku w podróżach oceanicznych z wykorzystaniem oprogramowania i bazy danych hydrometeorologicznych firmy SPOS.
8. Planowanie podróży w aspekcie bezpieczeństwa ruchu statków – systemy zarządzania ruchem statków, systemy meldunkowe, pilotaż, łączność i komunikacja ze służbami.
9. Internetu do aktualizacji danych nawigacyjnych na podejściach do portów (zaawansowane systemy wspomagania decyzji nawigatora).
Grupy docelowe to przede wszystkim studenci wszystkich roczników kierunku nawigacja na Wydziale Nawigacyjnym Politechniki Morskiej oraz kursanci SDKO (Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich) na poziomie operacyjnym i zarządzania. Możliwe jest również przeprowadzenie zajęć instruktażowych dla studentów kierunku geodezja i kartografia, a także w zakresie optymalizacji podróży statku w aspekcie czasu podróży i zużycia paliwa dla studentów Wydziału Mechanicznego.
Powstała baza dydaktyczno-naukowa służąca szkoleniu kadr morskich w zakresie planowania i optymalizacji podróży statku. Przygotowano i przeprowadzono zajęcia dydaktyczne ze studentami trzeciego roku kierunku nawigacja, laboratoria z nawigacji. Powstaną prace inżynierskie i magisterskie, w których studenci na podstawie baz danych hydrometeorologicznych wykonają analizy dotyczące optymalizacji trasy statku w aspekcie zużycia paliwa i czasu realizacji podróży.
W ramach wyposażenia Laboratorium Interaktywnej Nawigacji zostały dokonane następujące zakupy:
- projektor multimedialny,
- router i switch,
- komputery oraz monitory,
- stoły multimedialne wraz ze statywami,
- licencje do posiadanego oprogramowania do planowania trasy statku zintegrowane z elektronicznymi publikacjami nawigacyjnymi oraz mapami elektronicznymi,
- oprogramowanie do planowania trasy statku zintegrowane z elektronicznymi publikacjami nawigacyjnymi oraz mapami elektronicznymi,
- oprogramowanie do planowania i optymalizacji pogodowej trasy statku integrujące elektroniczne publikacje, mapy cyfrowe AVCS oraz dane pogodowe a także możliwość pobierania cotygodniowego serwisu poprawek stałych oraz czasowych,
- mapy ENC do systemu NaviPlaner,
- model akwenu: Antwerpia z modelem jednostki: Longcomposite Tow ZD 5x5 o numerze TR-S-NT-DB-OM 570, oraz mapami ENC. Instalacja na symulator ECDIS Transas 5000,
- elektroniczne publikacje nawigacyjne,
- mapy elektroniczne AVCS.