W dniach 16-18 października 2013 odbyła się w Świnoujściu XV Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Inżynieria Ruchu Morskiego - MTE 2013.
Celem konferencji była prezentacja wyników prac badawczych i rozwojowych, zarówno teoretycznych jak i aplikacyjnych w zakresie:
- bezpieczeństwa i niezawodności systemów transportowych,
- systemów zarządzania bezpieczeństwem w transporcie,
- problemów transportu LNG droga morską oraz eksploatacji statków napędzanych LNG,
- szacowania ryzyka w systemach transportowych,
- bezpieczeństwa żeglugi i transportu,
- nawigacji morskiej, pilotażowej i pogodowej
- inżynierii ruchu morskiego
- meteorologii i oceanografii nautycznej
- satelitarnych systemów nawigacyjnych,
- systemów pozycjonowania, i kartografii morskiej,
- geomatyki i aplikacji GIS
- telematyki w transporcie
- metod symulacyjnych,
- manewrowania i hydrodynamiki statku,
- edukacji morskiej,
- VTS, SAR, etc.
Podczas konferencji przedstawiono kilkadziesiąt prac badawczych i rozwojowych. Autorzy mieli możliwość wymiany informacji i wyników badań naukowych biorąc udział w 7 sesjach naukowych. Największym zainteresowaniem cieszyły się sesje plenarne, na których zaprezentowano wyniki badań z polskich ośrodków naukowych, a także z Niemiec, Słowenii i Litwy.
Jedna z sesji poświęcona była technologiom związanym z wykorzystaniem LNG w rejonie południowego Morza Bałtyckiego. Główny nacisk położony był na zastosowanie LNG jako paliwa używanego na statkach w związku z wejściem w życie w 2015 r. regulacji znacznie obniżających dopuszczalne granice zawartości siarki w paliwach.
Uczestnictwo w konferencji umożliwiło naukowcom z kraju i zagranicy zapoznanie się z najnowszymi wynikami badań, analizami ryzyka, systemami, metodami określania optymalnego poziomu bezpieczeństwa, metodami symulacyjnymi itp. Dodatkową atrakcją była wizyta na nowobudowanym Terminalu LNG, podczas której możliwe było zapoznanie z infrastrukturą terminalu i Portu Zewnętrznego w Świnoujściu.
Konferencja dofinansowana została przez Urząd Województwa Zachodniopomorskiego oraz ze środków projektu Martech_LNG