Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Zespół badawczy pod kierownictwem prof. Tadeusza Szelangiewicza z Akademii Morskiej przeprowadził w grudniu na Jeziorze Głębokie próby działania modelu statku autonomicznego.

Próby dotyczyły całego systemu komputerowego i wyposażenia pomiarowo-nawigacyjnego zainstalowanego w modelu statku autonomicznego. Testowany był sprzęt oraz łączność ze stacją lądową.

Najnowocześniejsze rozwiązania w mikro skali

Przeprowadzono próby i zarejestrowano obrazy z kamer oraz lidarów, sprawdzono parametry z anten GNSS i kompasu w czasie rzeczywistym. Jak deklaruje prof. Tadeusz Szelangiewicz: – Wszystkie systemy i urządzenia działają bardzo dobrze, a w oparciu o nowe doświadczenia będziemy wprowadzać modyfikacje i jeszcze lepsze rozwiązania (chodzi głównie o szerokopasmową transmisję danych np. obrazu na duże odległości). Dalsze prace to doskonalenie programu do autonomicznego sterowania i kolejne próby – dodaje.  
Najnowsze testy modelu bezzałogowego statku transportowego potwierdziły, że zastosowany układ napędowy (dwa rufowe pędniki azymutalne i dwa dziobowe stery strumieniowe) ma doskonałe właściwości manewrowe, które będą niezbędne na rzeczywistym autonomicznym statku. 

Na akwenie otwartym potwierdzono, że zainstalowany system z kompletnym wyposażeniem w czujniki pomiarowe i urządzenia nawigacyjne pozwala na realizowanie wszystkich funkcji podczas autonomicznego sterowania. Na rzeczywistym statku będą zainstalowane okrętowe urządzenia pomiarowe i nawigacyjne w wykonaniu morskim. Zastosowane w modelu statku urządzenia charakteryzują się identycznymi funkcjonalnościami jak te stosowane w żegludze. 

Przeprowadzone testy dotyczyły głównie sprzętu zainstalowanego w modelu statku, interpretacji mierzonych parametrów oraz transmisji ich i rejestracji w stacji lądowej (GSC). Nie badano szczegółowo samego oprogramowania do autonomicznego sterowania modelem – takie testy będą prowadzone w następnym etapie badań eksperymentalnych. 
Testy odbyły się na akwenie otwartym przy spokojnej pogodzie, czyli bez falowania i silnego wiatru. 

- Takie badania mają wymiar nie tylko naukowy i rozwojowy w kontekście opracowywania nowej, autorskiej technologii, dla nas to też przygoda – deklaruje prof. Szelangiewicz.
Prototypowy model autonomicznego statku powstał w Katedrze Oceanotechniki i Budowy Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m zanurzenia. 
Opracowywany komputerowy system sterowania autonomicznego, w trakcie realizowanego przez model statku zadania (np. rejs po zadanej trasie i wykonywanie manewru antykolizyjnego) musi otrzymywać niezbędne informacje dotyczące nie tylko parametrów ruchu statku (pozycja, prędkość, kurs), ale także informacje lub ostrzeżenia o pojawiającej się przeszkodzie stałej lub ruchomej (inny, pływający statek).

Model statku bezzałogowego został wyposażony w następujące urządzenia pomiarowe i nawigacyjne, podłączone do kart I/O systemu komputerowego:

•    lidary pracujące w zakresie 360˚ (dziobowy i rufowy),
•    odbiorniki GNSS (dziobowy i rufowy),
•    kompas elektroniczny,
•    kamery HD (dziobowa i rufowa).

Szczególne podziękowania należą się Miastu Szczecin oraz obsłudze kąpieliska Głębokie – za udostępnienie komfortowego miejsca do testów oraz wsparcie podczas ich prowadzenia.

 

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę