W dniach 15 -29 lipca 2015 r. na gorącej i pięknej, greckiej wyspie Chios odbyła się pierwsza szkoła letnia w ramach projektu MELES (More Enterpreunerial Life at European Schools).
W zajęciach wzięło udział 40 uczestników z 8 krajów
(Kostaryka, Ekwador, Niemcy Grecja, Honduras, Mozambik, Portugalia i Polska) z 5 uniwersytetów.
Uczestnikami szkoły letniej na Chios było sześcioro studentek i studentów Akademii Morskiej ze wszystkich wydziałów oraz nauczyciele z WIET oraz WN: Aleksandra Kłos (WIET, Logistyka), Alicja Janiak (WN, Geodezja i Kartografia), Jagoda Feszczak (WIET, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji), Kamil Grudziński (WM), Maciej Kuźmiński (WN, Nawigacja), Patryk Skowronek (WN, Nawigacja), Bogusz Wiśnicki (WIET, Instytut Inżynierii Transportu), Piotr Wołejsza (WN, Instytut Geoinformatyki).
Inauguracja szkoły miała miejsce w sercu portu w Chios, w historycznym budynku o nazwie Bourtazi.
W czasie sesji zaprezentowali się wszyscy nauczyciele i studenci. Miejsce inauguracji odcisnęło swoje wyraźne piętno na niektórych wystąpieniach.
Po prezentacjach w porcie wszyscy uczestnicy przeszli do budynku Uniwersytetu Egejskiego na „Teambuilding Games” poprowadzone przez Prof. Marię Lekakou.
Drugi dzień zaczął się od zajęć z Przywództwa, które przeprowadził Dream Team z Białegostoku, tzn. Jolanta Koszelew i Maciej Kopczyński.
W zastępstwie za “Marshmallow challenge” zrobiliśmy “Greek Challenge”. Na szczycie wieży studenci umieszczali oliwkę zamiast pianki.
Druga gra I drugie wyzwanie. Kto jest silniejszy?
Leadership Games zakończone. Mieliśmy mnóstwo zabawy i zadowolenia. Z takim zespołem możemy zacząć projektować biznes.
W kolejnych dniach rozpoczęły się zajęcia z bloku Przedsiębiorczość poprowadzone przez nauczycieli z Uniwersytetu w Lipsku – Christiana Hauke i Utza Dornbergera.
W ramach bloku Przywództwo nauczyciele z Politechniki Białostockiej przeprowadzili zajęcia z metodyki Design Thinking, która świetnie się sprawdza w projektowaniu produktów i usług przez zespołu multidyscyplinarne. Nasze zespołu dostały ambitne zadanie – przygotowania prototypu nowego, dopasowanego do potrzeb użytkownika, portfela. Design Thinking rozwija umiejętności przywódcze, kreatywność, empatię i współpracę w zespołach o różnych kompetencjach.
W tym samym bloku znalazły się również takie tematy jak Kultura Organizacyjna Firmy i zajęcia z Pitch Elevator czyli przygotowania do prezentacji inwestorskiej.
Trzeci blok przedmiotu – Innowacje poprowadzili nauczyciele z Uniwersytetu Egejskiego: Maria Lekakou, Athena Roumboutsos oraz Eva Stafanidaki.
W ostatnim dniu szkoły odbyły się prezentacje wszystkich sześciu projektów finałowych. Prezentacje były doskonałą okazją do zaprezentowania efektów kształcenia przedmiotu. Poziom wszystkich prezentacji był wyrównany i niełatwo było wyłonić zwycięzcę, na którego głosowali zarówno studenci jak i nauczyciele.