Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Ostatnie dwa tygodnie lipca sześciu studentów naszej uczelni uczestniczyli w szkole letniej w pięknej portugalskiej miejscowości Aveiro usytuowanej nad Oceanem Atlantyckim.

Jest to znany kurort, określany jako „portugalska Wenecja” ze względu na sieć kanałów po których poruszają się gondole oraz malownicze kamienice z tak charakterystycznymi wykafelkowanymi elewacjami. W ciągu 10 minut można dostać się na piaszczyste plaże, które w zależności od pływu zmieniają swoją szerokość. Wszytko to z latarnią morską w tle... Ale zacznijmy od początku.

Szkoła letnia - co to jest?

Szkoła letnia została zorganizowana w ramach programu MELES (More Entrepreneurial Life at European Schools) finansowanego z programu ERASMUS+. Głównym celem projektu jest opracowanie programu nauczania przedsiębiorczości dla multidyscyplinarnych grup studentów, ze szczególnym uwzględnieniem wyższych szkół technicznych. Warto podkreślić, że Akademia Morska w Szczecinie jest liderem w konsorcjum realizującym ten projekt w skład którego i wchodzi: University of Aveiro (Portugalia), University of Leipzig (Niemcy), University of the Aegean (Grecja) i Politechnika Białostocka. Kierownikiem projektu jest dr inż. Piotr Wołejsza z Wydziału Nawigacyjnego, któremu pomaga dr inż. Bogusz Wiśnicki z Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu. Projekt realizowany jest przez 3 lata do 2017 roku i przewiduje organizację dwóch szkół letnich dla studentów i pierwsza z nich odbyła się w lipcu 2015 roku na greckiej wyspie Chios.

Rekrutacja studentów w Akademii Morskiej była przeprowadzona w marcu i obejmowała test z j. angielskiego (wymagany minimalny poziom B1) oraz rozmowę kwalifikacyjną, podczas której studenci zaprezentowali swoje pomysły na biznes. Spośród kandydatów wybrano sześciu szczęśliwych studentów, tj. Aleksandrę Kuchtę (WIET), Justynę Romej (WIET), Elwirę Kałkowską (WM), Michała Jezika (WIET), Erika Kulbieja (WN) i Michała Szczygło (WN).


Studenci wraz z opiekunami dr inż. Boguszem Wiśnicki oraz dr inż. Piotrem Wołejsza przebywali w Aveiro w dniach 17-31 lipca 2016 r. Z budżetu programu ERASMUS+ sfinansowano przelot i zakwaterowanie w akademiku University of Aveiro oraz skromne kieszonkowe. Najważniejsze były korzyści płynące z uczestnictwa w zajęciach wraz ze studentami pochodzącymi z uniwersytetów tworzących konsorcjum projektu MELES. Ogólnie w szkole letniej uczestniczyło 32 studentów pochodzących z 11 krajów: Portugalii, Niemiec, Polski, Grecji, Turcji, Kolumbii, Palestyny, Meksyku, Ekwadoru, Chile i Gwatemali. Zasadą zajęć była praca w międzynarodowych grupach 5-osobowych skupionych wokół własnych pomysłów biznesowych. Każdy członek grupy reprezentował inną uczelnię i komunikacja odbywała się w języku angielskim.

Program zajęć

Program zajęć był podzielony na trzy bloki tematyczne: Współpraca w grupie, Przedsiębiorczość i Innowacyjność w całości był prowadzone przez wykładowców z University of Aveiro oraz Akademii Morskiej w Szczecinie. Na końcu szkoły letniej grupy zaprezentowały przed szerszą publicznością swoje projekty biznesowe a najlepsze prezentacje zostały nagrodzone. Poniżej przedstawiona została relacja z poszczególnych wydarzeń szkoły letniej uzupełniona zdjęciami.

Uroczystego otwarcia szkoły letniej dokonano wraz z Prorektorem i Dyrektorem Wydziału Matematyki University of Aveiro. Przy okazji zaimponowały wszystkim dane dotyczące goszczącego nas uniwersytetu. W Aveiro studiuje ponad 12000 studentów na 21 wydziałach a uczelnia zaliczana jest do najlepszych w Europie. Zaraz po powitaniach wszyscy udali się na zewnątrz w okolice pobliskich pól solankowych. Takie charakterystyczne solne rozlewiska rozciągają się wokół dla Aveiro, które po dziś dzień słynie z tradycyjnej produkcji soli z wód oceanu. W takiej scenerii studenci ubrani w koszulki z logo swoich uczelni uczestniczyli w grach mających na celu szybkie przełamanie barier i zawiązanie znajomości. Później każdy ze studentów zaprezentował swój pomysł biznesowy tak by można było spośród wszystkich propozycji wybrać te najlepsze, nad którymi będą pracować odpowiednio dobrane grupy projektowe.

W kolejnych dniach studenci dobrali się w grupy projektowe i uczyli się jak skutecznie współpracować. Tematy Teambuilding i Leadership były w dużej mierze realizowane w postaci wspólnych ćwiczeń, z których część odbyła się na powietrzu na obszarze campusa uniwersyteckiego. Duże emocji i śmiechu wzbudziły ćwiczenia „Focus ring” i „Snake”, które uczyły porozumiewania się w grupie i pozwoliły wyłonić osoby o osobowości przywódczej.

W następnych dniach studenci mili możliwość zapoznania się z narzędziami i modelami pozwalającymi na analizę projektów biznesowych. Wykładowcy wiele czasu poświecili na omówienie Business Model Canvas, który był następnie wykorzystany przez zespoły projektowe. Model pozwalał na szczegółową analizę zidentyfikowanych obszarów działalności gospodarczej i wzajemnych powiązań między tymi obszarami. Praca grupowa była wsparta przez nauczycieli, którzy pełnili rolę mentorów.

Oderwaniem od pracy grupowej były spotkania z portugalskimi przedsiębiorcami i osobami kreatywnymi zaproszonymi przez gospodarzy. Jednym z nich był Vasco Cardoso pisarz tworzący powieści fantasy. Opowiedział on o swoich początkach twórczości i trudnościach w wejściu na rynek księgarski. Studenci otrzymali cenne wskazówki pozwalające przezwyciężyć przeciwności, z jakimi zmagają się początkujący twórcy. Wszyscy byli zafascynowani wielką determinacją, jaką pisarz pokazał, aby osiągnąć swój cel mierzony w wartościach niematerialnych oraz materialnych.

Emocjonująca była konkurencja pomiędzy poszczególnymi zespołami projektowymi. Przejawiała się ona w pracy nad pomysłami biznesowymi, ale także w współzawodnictwie w grach i ćwiczeniach. Na pewno wszyscy będą pamiętać grę rozwijającą kreatywność grupową pod nazwą „Marshmallow Challenge”, której celem było zbudowanie jak najwyższej konstrukcji wykonanej z makaronu spaghetti, taśmy malarskiej i sznurka. Zwycięzcą okazał się zespół studenta Wydziału Nawigacyjnego Erika Kulbieja. Zbudowana przez nich wieża miała 61 cm wysokości.

Wreszcie przyszedł ostatni dzień szkoły letniej, w którym zespoły prezentowały efekty swojej dwutygodniowej pracy z pomysłami biznesowymi. Wszyscy widzowie wliczając to zaproszonych gości reprezentujących świat biznesu, mieli możliwość zadawania pytań a na końcu głosowania na najlepszą prezentację. Wygrał zespół, z prezentacja „Green Chain” proponującą komercyjne wykorzystanie biogazu na terenie Grecji. W skład zwycięskiego zespołu wchodziły dwie studentki AM: Aleksandra Kuchta i Elwira Kałkowska.

Na koniec studenci wraz z nauczycielami przenieśli się na plażę, gdzie spędzili resztę dnia i ... nocy. Wiatr od oceanu, olbrzymie fale, miejscowe wino, i grupa dobrych znajomych z 11 krajów. Até à vista Aveiro! Obrigado ERASMUS+.
 

 

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę