Dwóch pracowników AM odbyło wizytę studyjną w Finlandii w ramach projektu "Nauka dla Gospodarki - efektywne zarządzanie badaniami naukowymi i komercjalizacja wyników prac badawczych".

Dwóch pracowników Akademii Morskiej: Leszek Chybowski z Wydziału Mechanicznego oraz Bogusz Wiśnicki z Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu, w dn. 25 - 29 listopada br. odbyło wizytę studyjną w Finlandii w ramach realizowanego przez Uniwersytet Śląski w Katowicach projektu "Nauka dla Gospodarki - efektywne zarządzanie badaniami naukowymi i komercjalizacja wyników prac badawczych".
Warunkiem koniecznym do zakwalifikowania się do wyjazdu było ukończenie dwóch trzydniowych szkoleń w Ustroniu, które nasi pracownicy odbyli we wrześniu i październiku br. Tematami szkoleń były: „Praktyczne aspekty komercjalizacji i funkcjonowanie spin off” oraz „Zarządzanie dużymi projektami badawczymi i ich finansowanie”.
Podpatrywanie najlepszych
Podczas wizyty studyjnej pracownicy AM uczestniczyli w warsztatach, wykładach oraz wizytacjach fińskich uczelni, takich jak: Laurea University of Applied Sciences w Espoo, Aalto University w Espoo oraz Haaga-Helia University of Applied Sciences w Helsinkach. Ponadto, zapoznali się z działaniem parku technologicznego Technopolis i jego oddziału w Helsinkach. Firma ta ma także swoje przedstawicielstwa m.in. na Litwie, w Estonii i Rosji.
Uczestnicy mieli szansę poszerzenia wiedzy w zakresie fińskiego modelu współpracy uniwersytetów i podmiotów gospodarczych, komercjalizacji wyników badań oraz zasad finansowania badań naukowych w Finlandii. Działania tamtejszych uniwersytetów są silnie ukierunkowane na uzyskanie praktycznych wyników prac badawczych i na ścisłą współpracę z gospodarką.
Nasi naukowcy zapoznali się również z fińskim modelem dydaktyki, który wg OECD uczynił w 2009 roku Finlandię drugim najlepszym pod względem systemu edukacyjnego krajem na świecie (źródło: wyniki testów PISA w 2009 r., International Student Assessment, OECD Factbook 2011-2012: Economic, Environmental and Social Statistics). Finlandia, podobnie jak inne kraje skandynawskie, w procesie dydaktycznym kładzie bardzo duży nacisk na praktyczne aspekty, w tym dużą liczbę projektów realizowanych przez studentów w ramach zajęć prowadzonych w systemie uczenia się poprzez rozwój umiejętności praktycznych LbD (ang. Learning by Developing) oraz kształcenia problemowego PBL (ang. Problem Based Learning lub Project Based Learning). Modele te funkcjonują na wszystkich uniwersytetach wizytowanych przez naszych pracowników.
Innym wartościowym doświadczeniem dla naszych naukowców było zaznajomienie z funkcjonowaniem platform edukacyjnych realizujących multi- i interdyscyplinarne projekty studenckie w systemie student – uniwersytet – przemysł, czego przykładem jest międzywydziałowa jednostka Design Factory działająca na Aalto University oraz wspierająca przedsiębiorczość studencką szkoła StartUp School na Haaga-Helia University of Applied Sciences.


