Pod koniec października w Londynie odbyło się jubileuszowe, 70. Spotkanie Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego przy International Maritime Organization (IMO's Marine Environment Protection Committee – MEPC).
Ustalenia tego gremium mają kluczowe znaczenie dla tworzenia takich regulacji światowego sektora gospodarki i transportu morskiego, by był on jak najbardziej efektywny i ekologiczny.
Ustalenia
Do najważniejszych ustaleń tegorocznego posiedzenia Komitetu należy m.in. wprowadzenie obowiązku gromadzenia danych na temat zużycia paliw oraz energii z innych źródeł przez statki o pojemności równej i wyższej niż 5 tysięcy ton. To właśnie te jednostki odpowiadają za ok. 85% emisji dwutlenku węgla do atmosfery przez międzynarodowy transport morski. Ten obligatoryjny system gromadzenia danych to jeden z pierwszych kroków do wprowadzenia rozwiązań, które ograniczą nadmierną emisję gazów cieplarnianych. Ponadto MPEC podjął decyzję o wdrożeniu światowego limitu zawartości siarki w paliwie używanym przez statki na poziomie 0,5% - to rewolucyjna zmiana z limitu 3,5% obowiązującego do tej pory.
Działania Komitetu mają na celu zmniejszenie ludzkiego wpływu na środowisko morskie, a także odpowiedzialne wykorzystywanie zasobów mórz i oceanów.
Członkiem (w charakterze eksperta) zespołu reprezentującego nasz kraj w Komitecie jest mgr inż. kpt j. Marta Barańska z Zakładu Technologii Transportu Zintegrowanego i Ochrony Środowiska WIET.
International Maritime Organization – tj. Międzynarodowa Organizacja Morska – to wyspecjalizowana agencja ONZ ds. bezpieczeństwa i ochrony żeglugi i zapobiegania zanieczyszczaniu morza przez statki.