Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Projekty umożliwią prowadzenie badań naukowych z zakresu ryzyka eksploatacji statków i rozwój polskiej energetyki wiatrowej.


Umowy na przyznanie dotacji podpisali 4 września 2012 marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, prorektor ds. nauczania Akademii Morskiej w Szczecinie, dr inż. Piotr Treichel oraz kwestor uczelniDorota Zujewska-Kozak. Szczegóły obu inwestycji przedstawili mgr inż. Karol Igielski z Instytutu Nawigacji Morskiej oraz mgr inż. Maciej Kozak, kierownik projektu Zielona Energetyka.

Obie inwestycje otrzymały dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (Oś 1. „Gospodarka – Innowacje – Technologie”, Działania 1.2 „Innowacje i transfer technologii”, Poddziałania 1.2.2 „Infrastruktura B+R”).

BUDOWA CENTRUM NAUKOWO-BADAWCZEGO ANALIZY RYZYKA EKSPLOATACJI STATKÓW W AKADEMII MORSKIEJ W SZCZECINIE

Projekt umożliwi prowadzenie badań naukowych z zakresu ryzyka eksploatacji statków,

 Wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa ruchu w transporcie morskim. W szczególności badania prowadzone będą dla obszaru południowego Bałtyku z uwzględnieniem portów polskich (w tym m.in. nowo budowanego portu zewnętrznego w Świnoujściu). Na jego realizację przeznaczono prawie 4 mln złotych, z czego ponad 2 700,00 PLN pochodzi z RRO WZ. Termin zakończenia inwestycji planowany jest na wrzesień 2013 roku.

W ramach projektu zrealizowany zostanie m.in. zakup aparatury badawczo-rozwojowej:

  • System Nastran - wykorzystuje Metodę Elementów Skończonych (MES) do przeprowadzania analiz skutków zderzeń statków;
  • System Solid works - służy do modelowania w czasie rzeczywistym ryzyka eksploatacji statków w interakcji z urządzeniami hydrotechnicznymi;
  • System DNV Phast - wykorzystywany do modelowania i zarządzania ryzykiem wynikającym z eksploatacji statków i infrastruktury technicznej, służącej do transportu substancji ciekłych, w tym gazów skroplonych LNG;
  • System IWRAP MK – wykorzystywany do analizy ryzyka eksploatacji drogi wodnej w aspekcie natężenia ruchu.
  • Systemu GoldSim - oparty na metodzie Monte Carlo, która wykorzystuje do modelowania złożonych, rzeczywistych systemów środowiskowych i oceny ryzyka w tych systemach;
  • Systemu ESRI - składający się z urządzeń, oprogramowania oraz baz danych;
  • Systemu AIS - oparty jest na stacji centralnej oraz specjalistycznym oprogramowaniu spełniającym międzynarodowe wymagania i regulacje dotyczące systemów AIS (Automatic Identification System – Systemu Automatycznej Identyfikacji Statków), m.in. IMO, IEC, SOLAS;
  • Specjalistycznego oprogramowania analitycznego (Statistica, ITEM) – Statistica oprogramowanie analityczne zaprojektowane do pracy w różnorodnych środowiskach badawczych - wszędzie tam, gdzie zespół osób analizuje wspólne dane i korzysta z zalet pracy grupowej. ITEM służy do ilościowej oceny i zarządzania ryzykiem, a w szczególności do identyfikacji zagrożeń i głównych czynników tych zagrożeń, integracji ich na osi czasu, wskazanie sekwencji zdarzeń, określenie prawdopodobieństwa porażki, rankingu zagrożeń i analiza wrażliwości;
  • Urządzeń integrujących aparaturę badawczą - zakup serwerów umożliwi utworzenie uniwersalnego środowiska laboratoryjnego opartego na technologii wirtualizacji.

Poza tym planowany jest zakup wyposażenia dodatkowego centrum - mebli aparatury badawczej i stworzenia miejsc pracy dla naukowców, zakup urządzeń multimedialnych wraz z oprogramowaniem, zakup i montaż systemu klimatyzacji.


Rozwiązania informatyczne i technologiczne zastosowane przy realizacji projektu umożliwią budowę zintegrowanego centrum analizy ryzyka występującego w eksploatacji statków i obiektów portowych. Promują również na polskim i europejskim rynku najnowocześniejsze rozwiązania informatyczne i technologiczne, które spełniają obowiązujące europejskie i polskie przepisy i normy, między innymi przepisy w zakresie ochrony środowiska.

„ZIELONA ENERGETYKA – Rozwój bazy B+R dla energetyki wiatrowej na Akademii Morskiej w Szczecinie”


Wcielenie w życie opracowanych w ramach projektu rozwiązań technicznych wpłynie bezpośrednio w znaczący sposób na minimalizację czasów przestojów eksploatacyjnych elektrowni wiatrowych oraz ewidentnie poprawi poziom bezpieczeństwa eksploatacyjnego tych obiektów. Całkowita wartość projektu wynosi prawie 3 mln złotych (w tym 1 475 952,34 zł to dofinansowanie ze środków RPO WZ). Koniec realizacji inwestycji planowany jest na grudzień 2012.

Przedmiotem projektu jest uruchomienie Laboratorium ZIELONEJ ENERGETYKI na Akademii Morskiej w Szczecinie i wyposażenie go w najnowocześniejszą aparaturę badawczo-naukową, która umożliwi prowadzenie badań na skalę kraju nad jakością energii produkowanej ze źródeł odnawialnych. Aparatura ta konfigurowana jest specjalnie na potrzeby laboratorium, a jej parametry techniczne dostosowano zgodnie z autorską koncepcją naukowców Wydziału Mechanicznego szczecińskiej uczelni.


Laboratorium w kształcie proponowanym w projekcie będzie pierwszym tego typu w Polsce i jednym z nielicznych w Europie. Jego innowacyjność polega na niespotykanym dotąd połączeniu poszczególnych systemów energetycznych, zwłaszcza w przypadku prądnic, i badaniu ich wzajemnego oddziaływania na produkowaną i przesyłaną energię.

Aparatura naukowo-badawcza wykorzystywana na każdym ze stanowisk obejmuje:

I. Mobilną stację diagnostyczną - do wykonywania terenowych badań warunków pracy urządzeń produkujących energię ze źródeł odnawialnych i oceny stanu technicznego tych obiektów.

II. Stanowiska badania prądnic

III. Laboratorium wysokich napięć

IV. Stanowisko przetwarzania sygnałów:

Realizacja projektu pozwoli na opracowanie nowych metod, procedur oraz modeli diagnostycznych, których wdrożenie pozwoli, m.in. na:

  • szybkie i dokładne diagnozowanie oraz prognozowanie stanu technicznego elementów elektrowni wiatrowych;
  • opracowanie efektywnych harmonogramów obsługowych będących w eksploatacji elektrowni wiatrowych;
  • wskazanie “słabych ogniw” konstrukcyjnych, które należy zmodyfikować celem poprawy niezawodności i bezpieczeństwa elektrowni wiatrowych.

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę