Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

W nowym obiekcie uczelni przy ul. Willowej, w Centrum Badania Paliw, Cieczy Roboczych i Ochrony Środowiska prowadzone będą badania m.in. dla podmiotów eksploatujących maszyny z branży morskiej i lądowej.

Badania będą robione także dla firm i instytucji działających w zakresie ochrony środowiska, i będą pozwalały na poszerzenie wiedzy na temat paliw, olejów i innych cieczy eksploatacyjnych maszyn.

Projekt zrealizowany został w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (1.2.2 Infrastruktura B+R). Jego budżet to prawie 4 000 000 zł. Badania planowane do wdrożenia przez Akademię Morską w Szczecinie wpisują się w jej misję i strategię i jednocześnie dotyczą technologii priorytetowych wskazanych w Narodowym Programie Foresight 2020.

W ramach projektu przeprowadzono remont i przebudowę pomieszczeń na potrzeby laboratorium oraz zakup nowoczesnej aparatury badawczo-rozwojowe. Laboratorium umożliwia prowadzenie innowacyjnych badań nad: emisją spalin po spalaniu paliw pochodzenia roślinnego, biopaliw, LNG; jakością rozpylenia paliw i odpadów ropopochodnych; skutecznością oczyszczenia wód zaolejonych.

Działalność centrum pozwoli uczelni na wykorzystanie jej potencjału badawczego przez podmioty gospodarcze w zakresie poprawy i zmiany stosowanych rozwiązań technologicznych. Da również możliwość rozwoju dziedziny badań naukowych w zakresie paliw i cieczy roboczych, przy wykorzystaniu odpowiedniej aparatury badawczej do prowadzenia kompleksowych badań naukowych w tym zakresie. Natomiast w skali kraju i Europy podwyższy stopień innowacyjności i konkurencyjności regionu – przyczyni się do tworzenia, patentowania i komercjalizacji nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Najbliższym laboratorium realizujące badania w zakresie badań paliw i olejów oraz powiązanej z nimi diagnostyki urządzeń jest Laboratorium DNV w Oslo.

Powstały w AM w Szczecinie jedyny tego typu ośrodek badawczy w kraju wyposażony jest w 8 nowoczesnych specjalistycznych urządzeń badawczych oraz niezbędne wyposażenie umożliwiające realizację:

  • badań i prac badawczych dotyczących określenia obecnego i prognozowania stanu paliwa lub innych cieczy roboczych oraz ich optymalnego wykorzystania – np. badanie czy paliwo jest bezpieczne i jaki jest jego skład; wskazywanie czy jest ono adekwatne do potrzeb i wymagań poszczególnych maszyn i urządzeń; badanie emulgowania oleju (czyli np. czy nie ma w nim zbyt dużo wody, czy należy go oczyścić, czy nadaje się jeszcze do pracy) oraz określanie jego właściwości smarnych, identyfikowanie stopnia zużycia i korozji poszczególnych elementów silników i układów hydraulicznych.
  • badania odpadów ropopochodnych i ich składu, tj. w szczególności odpadów powstających
    w procesie oczyszczania paliw i olejów oraz powstających w wyniku wód zaolejonych. Pozwoli to określić najskuteczniejszą metodę ich utylizacji.

Zakupiony do laboratorium sprzęt wart jest ponad 2 200 000 złotych, najdroższym z nich jest aparat do określania liczby cetanowej oraz analizator wielkości, kształtu i liczby cząstek (odpowiednio ponad 700 000 zł i 400 000 zł).

Uroczyste otwarcie Centrum Badania Paliw, Cieczy Roboczych i Ochrony Środowiska odbyło się 1 października 2015. Uczestniczyły w nim m.in. władze uczelni i Wydziału Mechanicznego AM w Szczecinie: prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Stanisław Gucma – rektor uczelni, dr hab. inż. Cezary Behrendt – p.o. dziekana Wydziału Mechanicznego, dr inż. st. of. mech. Przemysław Rajewski - kierownik projektu, przedstawiciele Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego oraz przedsiębiorstw żeglugowych i środowisk gospodarki morskiej.

 

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę