Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Akademia Morska w Szczecinie we współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie zaprasza na wystawę „Od kompasu słonecznego do systemu DECCA – historia hiperboli w nawigacji”.

Zaprezentowany na niej zostanie projekt „Budowa morskiego symulatora historycznych systemów nawigacyjnych celem propagacji wiedzy o ich działaniu na przełomie wieków” realizowany przez konsorcjum: Wydział Nawigacyjny Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Muzeum Narodowe w Szczecinie. Projekt konsorcjum był jedynym w naszym województwie, który otrzymał wsparcie finansowe m.in. ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Ścieżki Kopernika”.
OTWARCIE WYSTAWY:
„Od kompasu słonecznego do systemu DECCA – historia hiperboli w nawigacji” gmach główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, (ul. Wały Chrobrego 3) 4 października 2014 (sobota), godz. 18.00

Efektem prac projektowych jest symulator nawigacyjny składający się z dwóch różnych stanowisk nawigacyjnych, które dzieli ponad tysiąc lat. Jednym z nich jest interaktywny symulator kompasu słonecznego Wikingów, którzy wykorzystywali położenie Słońca do określania kierunków na morzu. Oryginał kompasu został odnaleziony przez zespół prof. Władysława Filipowiaka w 2000 r. w Wolinie - to drewniany dysk z XI w., interpretowany współcześnie przez naukowców jako kompas słoneczny (na potrzeby wystawy zostanie wypożyczony przez Muzeum Narodowe w Szczecinie). Drugi element to nieistniejący już system nawigacyjnego określania pozycji Decca Navigator (pierwszy hiperboliczny naziemny system nawigacyjny, który powstał pod koniec II Wojny Światowej).


Zespół Akademii Morskiej w Szczecinie pod kierownictwem dr. hab. inż. st. of. pokł. Lucjana Gucmy, dyr. Instytutu Inżynierii Ruchu Morskiego Wydziału Nawigacyjnego wraz z Muzeum Narodowym w Szczecinie wykonał projekt całego systemu - modele matematyczne dwóch głównych modułów – kompasu słonecznego oraz systemu Decca Navigator.


W nowym symulatorze wykorzystane zostały również urządzenia historyczne, znajdujące się w zbiorach MNS i AM w Szczecinie. Przetworzono je tak, by znów mogły służyć do określania kierunku i pozycji na morzu. Oba systemy podłączono do dwu- i trójwymiarowego symulatora ruchu statku z interfejsem graficznym, wizualizacją trójwymiarową dostosowaną do prezentowanej epoki – dzięki temu możliwie będzie oddanie realizmu przykładowej sytuacji nawigacyjnej sprzed lat. Wirtualny żeglarz będzie mógł zobaczyć podstawy pracy nadajnika, dostroić do niego prawdziwy odbiornik, a nawet podejrzeć rozchodzenie się fal z lotu ptaka. Na wielkim ekranie pojawi się dziób łodzi Wikingów oraz zarys horyzontu, a na przenośnym urządzeniu multimedialnym - symulacja działania kompasu słonecznego. Urządzenie pozwoli na wirtualną żeglugę po otwartym morzu z zadaniem odnalezienia określonego miejsca.


Wystawa będzie czynna: we wtorki, środy i soboty w godz. 10.00–18.00; w niedziele 10.00–16.00, czwartki 10.00–20.00, poniedziałek i piątek – nieczynne.


Na realizację projektu „Budowa morskiego symulatora historycznych systemów nawigacyjnych celem propagowania wiedzy o ich działaniu na przełomie wieków” Akademia Morska w Szczecinie i Muzeum Narodowe w Szczecinie otrzymały grant w wysokości 200 000 zł z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (projekt „Ścieżki Kopernika”) oraz dotację celową z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
„Od kompasu słonecznego do systemu DECCA – historia hiperboli w nawigacji” - zaproszenie plakat

————————————————————————————————

Decca Navigator System nawigacyjny Decca Navigator, który działał w latach 1947-2001 był krokiem milowym w nawigacji. Wcześniej pozycja określana była na podstawie technik astronawigacyjnych - za pomocą sekstantu, chronometru z dokładnością zwykle nie większą niż kilka mil morskich. Decca odmieniła całkowicie nawigację i była jej przełomem, prawdopodobnie nawet większym niż dzisiejszy GPS. Od tamtego czasu zmienił się całkowicie sposób, w jaki człowiek wybierał się w rejs, czy odbywał loty, dysponując pozycją o dokładności nierzadko rzędu kilkudziesięciu metrów.

Projekt „Budowa morskiego symulatora historycznych systemów nawigacyjnych celem propagowania wiedzy o ich działaniu na przełomie wieków” zrealizowany został w ramach przedsięwzięcia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Ścieżki Kopernika”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wystawa została dofinansowana ze środków Województwa Zachodniopomorskiego w 2014 roku.

 

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę