Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Prototypowy model autonomicznego statku powstały w Katedrze Oceanotechniki i Budowy Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m zanurzenia.

- Prezentujemy efekty kilku miesięcy naszej pracy: pomysł powstał na początku roku – mówił prof. Tadeusz Szelangiewicz, kierownik Katedry.

Wodowanie modelu kończy pierwszy etap budowy, który składał się z:

  • stworzenia projektu oraz budowy modelu,
  • wyposażenia modelu w napęd: pędniki na dziobie i rufie,
  • zainstalowania systemu zasilania,
  • zainstalowania systemu zdalnego, bezprzewodowego (radiowego) sterowania i telemetrii,
  • sprawdzenia w praktyce – na wodzie – działania wszystkich systemów modelu.

W próbach na wodzie udział wzięli także asystent z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów, Karol Sugalski, odpowiedzialny za projekt i wykonanie modelu, a także Maciej Szelangiewicz, który odpowiada za instalację elektryczną.

Następne etapy budowy i badań modelu autonomicznego statku to:

  • instalacja czujników do pomiaru pozycji, prędkości, kursu, odległości od nabrzeża lub innych obiektów,
  • opracowanie matematycznego modelu do sterowania statkiem i jego weryfikacja na wodzie,
  • opracowanie algorytmów i oprogramowania do autonomicznego sterowania statkiem,
  • budowa i instalacja komputerowego systemu autonomicznego sterowania statkiem,
  • opracowanie procedur do komunikacji pomiędzy statkami autonomicznymi lub z załogowymi,
  • i cały czas kontynuowane badania na rzeczywistym modelu statku oraz na symulatorze komputerowym, który również powstanie w laboratoriach oceanotechniki.

Obecny podczas testów JM Rektor Wojciech Ślączka, zaznaczył, że już wkrótce więcej modeli redukcyjnych statków, służących badaniom oraz rozwijaniu technologii, powstanie po sąsiedzku – w Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających. Centrum zostanie bowiem zbudowane obok Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego, gdzie odbyło się wodowanie modelu statku bezzałogowego.

- Dziś wodujemy pierwszy taki model powstały w Akademii Morskiej, a już wkrótce w CEOP zaprojektujemy i zbudujemy kolejne redukcyjne modele statków, tym razem już wielkoskalowe, tj. o długości powyżej 10 metrów – mówił Rektor Ślączka.

W kolejnych etapach prac, badaniach i rozwijaniu projektu będą brali udział studenci oceanotechniki, którzy przed trzema tygodniami rozpoczęli naukę na tym kierunku w AM. To pierwszy rok prowadzenia tego kierunku.

 

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę