Prototypowy model autonomicznego statku powstały w Katedrze Oceanotechniki i Budowy Okrętów. Model statku ma 3,15 m długości, 0,46 m szerokości, 0,17 m zanurzenia.
- Prezentujemy efekty kilku miesięcy naszej pracy: pomysł powstał na początku roku – mówił prof. Tadeusz Szelangiewicz, kierownik Katedry.
Wodowanie modelu kończy pierwszy etap budowy, który składał się z:
- stworzenia projektu oraz budowy modelu,
- wyposażenia modelu w napęd: pędniki na dziobie i rufie,
- zainstalowania systemu zasilania,
- zainstalowania systemu zdalnego, bezprzewodowego (radiowego) sterowania i telemetrii,
- sprawdzenia w praktyce – na wodzie – działania wszystkich systemów modelu.
W próbach na wodzie udział wzięli także asystent z Katedry Oceanotechniki i Budowy Okrętów, Karol Sugalski, odpowiedzialny za projekt i wykonanie modelu, a także Maciej Szelangiewicz, który odpowiada za instalację elektryczną.
Następne etapy budowy i badań modelu autonomicznego statku to:
- instalacja czujników do pomiaru pozycji, prędkości, kursu, odległości od nabrzeża lub innych obiektów,
- opracowanie matematycznego modelu do sterowania statkiem i jego weryfikacja na wodzie,
- opracowanie algorytmów i oprogramowania do autonomicznego sterowania statkiem,
- budowa i instalacja komputerowego systemu autonomicznego sterowania statkiem,
- opracowanie procedur do komunikacji pomiędzy statkami autonomicznymi lub z załogowymi,
- i cały czas kontynuowane badania na rzeczywistym modelu statku oraz na symulatorze komputerowym, który również powstanie w laboratoriach oceanotechniki.
Obecny podczas testów JM Rektor Wojciech Ślączka, zaznaczył, że już wkrótce więcej modeli redukcyjnych statków, służących badaniom oraz rozwijaniu technologii, powstanie po sąsiedzku – w Centrum Eksploatacji Obiektów Pływających. Centrum zostanie bowiem zbudowane obok Ośrodka Szkoleniowego Ratownictwa Morskiego, gdzie odbyło się wodowanie modelu statku bezzałogowego.
- Dziś wodujemy pierwszy taki model powstały w Akademii Morskiej, a już wkrótce w CEOP zaprojektujemy i zbudujemy kolejne redukcyjne modele statków, tym razem już wielkoskalowe, tj. o długości powyżej 10 metrów – mówił Rektor Ślączka.
W kolejnych etapach prac, badaniach i rozwijaniu projektu będą brali udział studenci oceanotechniki, którzy przed trzema tygodniami rozpoczęli naukę na tym kierunku w AM. To pierwszy rok prowadzenia tego kierunku.