W 2016 r. uczelnie w całej Polsce otrzymają ponad miliard złotych na wsparcie dydaktyki w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (POWER).
POWER jest następcą POKL, czyli programu, z którego Akademia Morska w Szczecinie pozyskała ponad 20 milionów złotych w poprzedniej perspektywie finansowej. POWER daje olbrzymie możliwości rozwoju dla uczelni w obszarze dydaktyki. Obecnie oceniane są 2 wnioski AM w ramach tego programu. Jeden dotyczy wdrożenia nowoczesnych procedur antyplagiatowych na uczelni z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania. Drugi projekt dotyczy staży dla studentów WIET.
W 2016 r. uczelnia będzie miała możliwość pozyskania środków na następujące działania:
1. Podnoszenie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, w obszarach kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju, określanych w oparciu o analizy i prognozy potwierdzające potrzebę rozwijania określonych kompetencji w konkretnych obszarach oraz w oparciu o zapotrzebowanie zgłaszane przez pracodawców/organizacje pracodawców, realizowane (z wyłączeniem staży) np. poprzez:
a) certyfikowane szkolenia i zajęcia warsztatowe kształcące kompetencje,
b) dodatkowe zajęcia realizowane wspólnie z pracodawcami,
c) dodatkowe zadania praktyczne dla studentów realizowane w formie projektowej, w tym w ramach zespołów projektowych,
d) wizyty studyjne u pracodawców.
2. Realizacja programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim albo praktycznym, dostosowanych, w oparciu o analizy i prognozy, do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, zawierających w szczególności:
a) tworzenie i realizację nowych kierunków studiów odpowiadających na aktualne potrzeby społecznogospodarcze,
b) dostosowanie i realizację programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych,
c) działania włączające pracodawców w przygotowanie programów kształcenia i ich realizację.
3. Rozwój oferty uczelni w zakresie realizacji trzeciej misji, jako forum aktywności społecznej np. poprzez programy realizowane przy współpracy z organizacjami pozarządowymi, przyczyniające się do rozwoju kompetencji kluczowych, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa.
4. Tworzenie i realizacja wysokiej jakości:
1) interdyscyplinarnych programów doktoranckich o zasięgu krajowym lub międzynarodowym;
2) międzynarodowych programów studiów doktoranckich, przez podstawowe jednostki organizacyjne uczelni wspólnie z innymi jednostkami naukowymi;
3) programów studiów doktoranckich, kluczowych dla gospodarki i społeczeństwa, wspierających innowacyjność kraju i zapewniających możliwość transferu/komercjalizacji rezultatów studiów doktoranckich.
5. Umiędzynarodowienie studiów poprzez:
1. Realizację programów kształcenia w językach obcych, skierowanych zarówno do studentów z Polski, jak i do cudzoziemców studiujących w Polsce.
2. Realizację międzynarodowych programów studiów oraz międzynarodowych szkół letnich umożliwiających studiowanie w Polsce cudzoziemcom oraz studiowanie w międzynarodowym środowisku przez osoby z Polski,
3. Włączenie wykładowców z zagranicy posiadających osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej, w prowadzenie programów kształcenia w polskich uczelniach.
6. Działania podnoszące kompetencje dydaktyczne kadr uczelni w zakresie innowacyjnych umiejętności dydaktycznych, umiejętności informatycznych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia, prowadzenia dydaktyki w j. obcym, zarządzania informacją.
Konkursy będą ogłaszane od marca 2016 r. Wkład własny w każdym projekcie musi wynieść 3% ale może być wniesiony w postaci kosztów pośrednich, które w przypadku projektów do 1 mln zł wynoszą aż 25%. Szczegóły konkursów będą znane na początku 2016 roku po opublikowaniu planów działań.