Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

3 dni, 5 sesji naukowych, 3 dyskusje panelowe, 106 uczestników z 13 krajów z całego świata. Na 6. konferencję Green Cities - Greener Logistics for Greener Cities uczestnicy przyjechali z Polski i Europy, ale także z najdalszych zakątków świata: Australii, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Kanady czy Brazylii.

W Szczecinie spotkali się specjaliści najwyższej rangi, jeśli chodzi o logistykę miejską. Czym jest logistyka miejska? - Wbrew powszechnej opinii, pojęcie to nie obejmuje publicznego transportu zbiorowego - logistyka miejska to wszechobecny w przestrzeni naszych miast transport towarowy - tłumaczy prof. Stanisław Iwan, dziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu i organizator Green Cities

Jeśli zatem myślicie, że temat Was nie dotyczy - mylicie się! Wszyscy korzystamy ze sklepów, robimy zakupy w internecie - wszystkie dobra, które trafiają w nasze ręce, muszą zostać przetransportowane. A transport ten powoduje korki, degradację chodników czy jezdni, utrudnienia w poruszaniu się po mieście. Warto mieć tego świadomość. 

Eksperci konferencji organizowanej przez Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu co dwa lata spotykają się, by dyskutować nie tylko o tym, jak uczynić logistykę miejską najbardziej efektywną i służącą docelowym klientom, ale także jak najmniej obciążającą dla środowiska - czyli możliwie najbardziej zieloną. Konferencja już od dekady stanowi platformę wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie wdrażania rozwiązań logistyki miejskiej w duchu zrównoważonego rozwoju. - Naszym obowiązkiem jest zminimalizowanie negatywnego wpływu logistyki miejskiej na środowisko - zaznaczał prof. Jose Holguin-Veras z USA podczas wprowadzającej sesji plenarnej.

Innowacje technologiczne

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji były innowacje w logistyce miejskiej. Podczas sesji naukowych eksperci poruszali wiele aktualnych tematów, jak wykorzystanie technologii autonomicznych czy sztucznej inteligencji w codziennej praktyce miejskich dostaw. - W Toronto testowaliśmy roboty autonomiczne, towarzyszące kurierom podczas dostaw - opowiada prof. Matthew Roorda z Uniwersytetu w Toronto. - Sprawdzaliśmy zarówno ich funkcjonalnosć oraz możliwości, jak i reakcje ludzi na ich pracę w przestrzeni publicznej: czy są zainteresowani, czy obecność robotów bardziej ich stresuje. Wyniki tych obserwacji posłużą do zaplanowania wdrażania rozwiązań z ich udziałem - dodaje. 

Eksperci w trakcie dyskusji poświęconej tematowi - "czy AI będzie już wkrótce dostarczać nam pod drzwi paczki", starali się odpowiedzieć na pytanie, na ile technologia może wspierać kurierów już dzisiaj oraz jak będzie się to rozwijać w nadchodzących latach. - Według mnie to kwestia dłuższego czasu, nawet co najmniej 10, a być może i 20 lat, zanim społeczeństwa będą gotowe na w pełni autonomiczne rozwiązania w doręczeniach - deklarował ekspert z Melbourne, prof. Russel Thompson. 

Jak uniknąć korków? 

Najbardziej powszechną bolączką, niezależnie od szerokości geograficznej są korki. Czy można je skutecznie rozładowywać? Jak przekonuje prof. Leise Kelli de Oliveira z Brazylii - w centrach większości miast sprawdzą się wydzielone przestrzenie do rozładunku. - Tzw. zatoczki czy zony rozładunkowe powinny być usytuowane odpowiednio blisko punktów docelowych: restauracji czy sklepów - mówi naukowczyni. - To rozwiązanie, dzięki któremu samochody dostawcze nie tamują ruchu samochodowego oraz nie utrudniają komunikacji rowerzystom i pieszym - podsumowuje. 

Efektywne wykorzystanie przestrzeni, elastyczne podejście do jej kreowania, prowadzenie komunikacji w taki sposób, by generowała jak najniższe koszty ekonomiczne i społeczne, a także środowiskowe - tak w skrócie można podsumować rozwiązania, które stosuje się na świecie, by uczynić logistykę miejską przyjazną ludziom pod wieloma względami. Trzy dni merytorycznych dyskusji naukowców i ekspertów z całego świata to setki wniosków, które wkrótce mogą przysłużyć się nam wszystkim. 

Moderatorzy i paneliści z całego świata

Jak już wspomniano, organizatorzy konferencji mogą pochwalić się uczestnikami z najważniejszych uczelni i instytucji z całego świata, by wymienić zaledwie moderatorów i ekspertów sesji plenarnych: Eiichi Taniguchi z Kyoto University w Japonii, Leise Kelli de Oliveira z Federal University of Minas Gerais w Brazylii, Jose Holguin-Veras z Rensselaer Polytechnic Institute w USA, Michael Stokoe z Transport for NSW w Australii, Russel Thompson z University of Melbourne w Australii, Maja Kiba-Janiak z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Krzysztof Małecki z ZUT w Szczecinie, Ron Van Duin z Delft University of Technology w Holandii, Aneta Szreder-Piernicka oraz Piotr Krahel z Zarządu Portów Szczecin-Świnoujście, Daniel Saar z DB Port Szczecin, Michał Żuchora z Vitronic Machine Vision Polska. 

 

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę