3 dni, 5 sesji naukowych, 3 dyskusje panelowe, 106 uczestników z 13 krajów z całego świata. Na 6. konferencję Green Cities - Greener Logistics for Greener Cities uczestnicy przyjechali z Polski i Europy, ale także z najdalszych zakątków świata: Australii, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Kanady czy Brazylii.
W Szczecinie spotkali się specjaliści najwyższej rangi, jeśli chodzi o logistykę miejską. Czym jest logistyka miejska? - Wbrew powszechnej opinii, pojęcie to nie obejmuje publicznego transportu zbiorowego - logistyka miejska to wszechobecny w przestrzeni naszych miast transport towarowy - tłumaczy prof. Stanisław Iwan, dziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu i organizator Green Cities.
Jeśli zatem myślicie, że temat Was nie dotyczy - mylicie się! Wszyscy korzystamy ze sklepów, robimy zakupy w internecie - wszystkie dobra, które trafiają w nasze ręce, muszą zostać przetransportowane. A transport ten powoduje korki, degradację chodników czy jezdni, utrudnienia w poruszaniu się po mieście. Warto mieć tego świadomość.
Eksperci konferencji organizowanej przez Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu co dwa lata spotykają się, by dyskutować nie tylko o tym, jak uczynić logistykę miejską najbardziej efektywną i służącą docelowym klientom, ale także jak najmniej obciążającą dla środowiska - czyli możliwie najbardziej zieloną. Konferencja już od dekady stanowi platformę wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie wdrażania rozwiązań logistyki miejskiej w duchu zrównoważonego rozwoju. - Naszym obowiązkiem jest zminimalizowanie negatywnego wpływu logistyki miejskiej na środowisko - zaznaczał prof. Jose Holguin-Veras z USA podczas wprowadzającej sesji plenarnej.
Eksperci w trakcie dyskusji poświęconej tematowi - "czy AI będzie już wkrótce dostarczać nam pod drzwi paczki", starali się odpowiedzieć na pytanie, na ile technologia może wspierać kurierów już dzisiaj oraz jak będzie się to rozwijać w nadchodzących latach. - Według mnie to kwestia dłuższego czasu, nawet co najmniej 10, a być może i 20 lat, zanim społeczeństwa będą gotowe na w pełni autonomiczne rozwiązania w doręczeniach - deklarował ekspert z Melbourne, prof. Russel Thompson.
Efektywne wykorzystanie przestrzeni, elastyczne podejście do jej kreowania, prowadzenie komunikacji w taki sposób, by generowała jak najniższe koszty ekonomiczne i społeczne, a także środowiskowe - tak w skrócie można podsumować rozwiązania, które stosuje się na świecie, by uczynić logistykę miejską przyjazną ludziom pod wieloma względami. Trzy dni merytorycznych dyskusji naukowców i ekspertów z całego świata to setki wniosków, które wkrótce mogą przysłużyć się nam wszystkim.
Jeśli zatem myślicie, że temat Was nie dotyczy - mylicie się! Wszyscy korzystamy ze sklepów, robimy zakupy w internecie - wszystkie dobra, które trafiają w nasze ręce, muszą zostać przetransportowane. A transport ten powoduje korki, degradację chodników czy jezdni, utrudnienia w poruszaniu się po mieście. Warto mieć tego świadomość.
Eksperci konferencji organizowanej przez Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu co dwa lata spotykają się, by dyskutować nie tylko o tym, jak uczynić logistykę miejską najbardziej efektywną i służącą docelowym klientom, ale także jak najmniej obciążającą dla środowiska - czyli możliwie najbardziej zieloną. Konferencja już od dekady stanowi platformę wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie wdrażania rozwiązań logistyki miejskiej w duchu zrównoważonego rozwoju. - Naszym obowiązkiem jest zminimalizowanie negatywnego wpływu logistyki miejskiej na środowisko - zaznaczał prof. Jose Holguin-Veras z USA podczas wprowadzającej sesji plenarnej.
Innowacje technologiczne
Hasłem przewodnim tegorocznej edycji były innowacje w logistyce miejskiej. Podczas sesji naukowych eksperci poruszali wiele aktualnych tematów, jak wykorzystanie technologii autonomicznych czy sztucznej inteligencji w codziennej praktyce miejskich dostaw. - W Toronto testowaliśmy roboty autonomiczne, towarzyszące kurierom podczas dostaw - opowiada prof. Matthew Roorda z Uniwersytetu w Toronto. - Sprawdzaliśmy zarówno ich funkcjonalnosć oraz możliwości, jak i reakcje ludzi na ich pracę w przestrzeni publicznej: czy są zainteresowani, czy obecność robotów bardziej ich stresuje. Wyniki tych obserwacji posłużą do zaplanowania wdrażania rozwiązań z ich udziałem - dodaje.Eksperci w trakcie dyskusji poświęconej tematowi - "czy AI będzie już wkrótce dostarczać nam pod drzwi paczki", starali się odpowiedzieć na pytanie, na ile technologia może wspierać kurierów już dzisiaj oraz jak będzie się to rozwijać w nadchodzących latach. - Według mnie to kwestia dłuższego czasu, nawet co najmniej 10, a być może i 20 lat, zanim społeczeństwa będą gotowe na w pełni autonomiczne rozwiązania w doręczeniach - deklarował ekspert z Melbourne, prof. Russel Thompson.
Jak uniknąć korków?
Najbardziej powszechną bolączką, niezależnie od szerokości geograficznej są korki. Czy można je skutecznie rozładowywać? Jak przekonuje prof. Leise Kelli de Oliveira z Brazylii - w centrach większości miast sprawdzą się wydzielone przestrzenie do rozładunku. - Tzw. zatoczki czy zony rozładunkowe powinny być usytuowane odpowiednio blisko punktów docelowych: restauracji czy sklepów - mówi naukowczyni. - To rozwiązanie, dzięki któremu samochody dostawcze nie tamują ruchu samochodowego oraz nie utrudniają komunikacji rowerzystom i pieszym - podsumowuje.Efektywne wykorzystanie przestrzeni, elastyczne podejście do jej kreowania, prowadzenie komunikacji w taki sposób, by generowała jak najniższe koszty ekonomiczne i społeczne, a także środowiskowe - tak w skrócie można podsumować rozwiązania, które stosuje się na świecie, by uczynić logistykę miejską przyjazną ludziom pod wieloma względami. Trzy dni merytorycznych dyskusji naukowców i ekspertów z całego świata to setki wniosków, które wkrótce mogą przysłużyć się nam wszystkim.