Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

W dniach 8-14 maja w kilkunastu największych miastach w Polsce, m.in. w Szczecinie, środowiska biznesu, nauki i sektora społecznego będą współpracować na rzecz rozwiązywania codziennych problemów Polaków związanych z zaufanie.

Festiwal składa się z dwóch części: szkoleniowej Design Thinking Camp oraz warsztatowej Design Thinking Week. Organizatorzy zapraszają na szereg warsztatów, spotkań i innych wydarzeń poświęconych poszukiwaniu rozwiązań (tj. tworzeniu usług i produktów) budujących zaufanie społeczne. Przykładowe zagadnienia, z jakimi zmierzą się uczestnicy to: wzbudzenie zaufania konkretnej grupy klientów, nawiązanie współpracy między firmami, bądź budowanie zaufania wśród młodzieży i młodych dorosłych.

- Sami musimy stać się zmianą do której dążymy – te słowa Mahatmy Ghandiego doskonale oddają zamysł towarzyszący stworzeniu ogólnopolskiego festiwalu innowacyjnych rozwiązań Design Thinking Week. Tematyka podejmowana w kolejnych latach wskazuje kierunek zmian potrzebnych w naszym społeczeństwie: od pracy na rzecz lokalnych społeczności w 2015 roku do budowania zaufania społecznego w obecnym, 2017 roku. Metodyka Design Thinking jest narzędziem pozwalającym zdefiniować te zmiany w praktyce i, co niezwykle ważne, blisko ludzi mówi Joanna Szustakiewicz, pomysłodawczyni i liderka tego ogólnopolskiego wydarzenia.

Jego kluczowym tematem będzie EMPATIA – jako źródło inspiracji dla pracy twórczej, wdrożeniowej oraz wszelkich innowacji.


­– Przesłanie Design Thinking traktujemy jako dobry pretekst, aby zmierzyć się z tym, czego w codziennym życiu bardzo nam w Polsce brakuje czyli empatii, kultury współpracy, skutecznych działań w zespołach, zrozumienia interdyscyplinarności, odwagi w kreowaniu i podejmowaniu decyzji wspartych swego rodzaju życzliwością. Tego typu warsztaty mają nam pomóc wspólnie myśleć nad innowacyjnymi rozwiązaniami, po to, aby potem razem (tj. międzysektorowo) je wdrażać – dodaje Dorota Chybowska, lider regionalny wydarzenia.
 

Co to jest Design Thinking?
To metodyka tworzenia innowacyjnych, przydatnych dla użytkowników produktów i usług. Najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed zespołem twórców-ochotników jest sprostanie oczekiwaniom grupy docelowej i zaspokojenie jej potrzeb. Dlatego tak ważne jest, by być empatycznym, niejako „wejść w skórę” przyszłych użytkowników, biorąc pod uwagę ich rzeczywiste problemy.

Niezbędny będzie tutaj interdyscyplinarny, oparty na różnicach w wykształceniu, poziomie wiedzy, wyobraźni itp. zespół ludzi, np.: inżynierów, technologów, socjologów, studentów czy specjalistów od marketingu, komunikacji, projektowania itp. Taki mix, to sprawdzony sposób na ciekawe pomysły i realne rozwiązania, które poprzez spojrzenie na konkretny problem z wielu perspektyw, mogą wzbudzić zaufanie docelowych użytkowników.


Od empatii do konkretnych rozwiązań


Prawdziwą wartość Design Thinking Week widać jednak nie w samym wymyślaniu, kreowaniu i puszczaniu wodzy fantazji w projektowaniu. Nie jest to tylko „sztuka dla sztuki” i zabawa w eksperymentowanie. Celem zespołu jest stworzenie oryginalnego rozwiązania oraz sprawdzenie jego działania w formie fizycznego prototypu. Chodzi po prostu o przetestowanie pomysłu w realnym życiu. Później jego twórcy zbierają opinie o projekcie od osób, które w przyszłości mają z niego korzystać. Biorąc pod uwagę ich zdanie, sugestie projekt jest zmieniany, poprawiany tak, by jak najpełniej sprostał oczekiwaniom i potrzebom przyszłych odbiorców usługi czy produktu.


W efekcie takiej kilkustopniowej pracy całego zespołu specjalistów, powstają rozwiązania, które są:

  • oczekiwane, potrzebne danej grupie ludzi,

  • możliwe do wdrożenia,

  • ekonomicznie uzasadnione.

Popularyzujemy w Polsce metodykę Design Thinking, ponieważ wierzymy, że w świecie, w którym obowiązuje myślenie projektowe, produkty lepiej służą użytkownikom, a usługi działają bardziej intuicyjnie, przez co codzienne życie staje się prostsze i przyjemniejszemówi prezes Stowarzyszenia Top 500 Innovators – Katarzyna Walczyk-Matuszyk.


Dla kogo?
Dla każdego chętnego – zarówno osób, jak i firm, korporacji, fundacji, szkół, administracji i innych organizacji, które poszukują innowacji, ale nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, tylko poprzez wdrożenia nowych, oryginalnych rozwiązań, które są odpowiedzią na autentyczne potrzeby użytkowników.
 

Gdzie ma zastosowanie?


Festiwal wspiera rozwój innowacji i daje gwarancję niestandardowych rozwiązań. Do takich z pewnością można zaliczyć wyzwania, przed którymi stanęli uczestnicy poprzednich edycji Design Thinking Week np.: w jaki sposób rewitalizować i zwiększyć atrakcyjność turystyczną regionu czy dzielnicy? Czy też: jak aktywizować zawodowo osoby niepełnosprawne? Albo: „czym” opakować i jak sprzedać innowacyjną technologię, żeby odpowiadała na potrzeby konkretnej grupy odbiorców?


Efektem tych projektów zapoczątkowanych podczas DTW było m.in. wdrożenie modelu działania Inspiratorium Fundacji ERGO Hestii - na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych Integralia, gra miejska „Kroniki Nadodrza” realizowana i promowana we Wrocławiu, czy np. Design Thinking Meetups, tj. regularne spotkania integrujące środowisko innowatorów w Gliwicach.


Tak jak w poprzednich edycjach imprezy, w tym roku organizatorzy spodziewają się ponad 1000 uczestników, którzy wezmą udział w około 50 bezpłatnych warsztatach, spotkaniach i innych wydarzeniach około festiwalowych w całej Polsce.


 

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę