W dniach 8-14 maja w kilkunastu największych miastach w Polsce, m.in. w Szczecinie, środowiska biznesu, nauki i sektora społecznego będą współpracować na rzecz rozwiązywania codziennych problemów Polaków związanych z zaufanie.
Festiwal składa się z dwóch części: szkoleniowej Design Thinking Camp oraz warsztatowej Design Thinking Week. Organizatorzy zapraszają na szereg warsztatów, spotkań i innych wydarzeń poświęconych poszukiwaniu rozwiązań (tj. tworzeniu usług i produktów) budujących zaufanie społeczne. Przykładowe zagadnienia, z jakimi zmierzą się uczestnicy to: wzbudzenie zaufania konkretnej grupy klientów, nawiązanie współpracy między firmami, bądź budowanie zaufania wśród młodzieży i młodych dorosłych.
- Sami musimy stać się zmianą do której dążymy – te słowa Mahatmy Ghandiego doskonale oddają zamysł towarzyszący stworzeniu ogólnopolskiego festiwalu innowacyjnych rozwiązań Design Thinking Week. Tematyka podejmowana w kolejnych latach wskazuje kierunek zmian potrzebnych w naszym społeczeństwie: od pracy na rzecz lokalnych społeczności w 2015 roku do budowania zaufania społecznego w obecnym, 2017 roku. Metodyka Design Thinking jest narzędziem pozwalającym zdefiniować te zmiany w praktyce i, co niezwykle ważne, blisko ludzi – mówi Joanna Szustakiewicz, pomysłodawczyni i liderka tego ogólnopolskiego wydarzenia.
Jego kluczowym tematem będzie EMPATIA – jako źródło inspiracji dla pracy twórczej, wdrożeniowej oraz wszelkich innowacji.
– Przesłanie Design Thinking traktujemy jako dobry pretekst, aby zmierzyć się z tym, czego w codziennym życiu bardzo nam w Polsce brakuje czyli empatii, kultury współpracy, skutecznych działań w zespołach, zrozumienia interdyscyplinarności, odwagi w kreowaniu i podejmowaniu decyzji wspartych swego rodzaju życzliwością. Tego typu warsztaty mają nam pomóc wspólnie myśleć nad innowacyjnymi rozwiązaniami, po to, aby potem razem (tj. międzysektorowo) je wdrażać – dodaje Dorota Chybowska, lider regionalny wydarzenia.
Co to jest Design Thinking?
To metodyka tworzenia innowacyjnych, przydatnych dla użytkowników produktów i usług. Najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed zespołem twórców-ochotników jest sprostanie oczekiwaniom grupy docelowej i zaspokojenie jej potrzeb. Dlatego tak ważne jest, by być empatycznym, niejako „wejść w skórę” przyszłych użytkowników, biorąc pod uwagę ich rzeczywiste problemy.
Niezbędny będzie tutaj interdyscyplinarny, oparty na różnicach w wykształceniu, poziomie wiedzy, wyobraźni itp. zespół ludzi, np.: inżynierów, technologów, socjologów, studentów czy specjalistów od marketingu, komunikacji, projektowania itp. Taki mix, to sprawdzony sposób na ciekawe pomysły i realne rozwiązania, które poprzez spojrzenie na konkretny problem z wielu perspektyw, mogą wzbudzić zaufanie docelowych użytkowników.
Od empatii do konkretnych rozwiązań
Prawdziwą wartość Design Thinking Week widać jednak nie w samym wymyślaniu, kreowaniu i puszczaniu wodzy fantazji w projektowaniu. Nie jest to tylko „sztuka dla sztuki” i zabawa w eksperymentowanie. Celem zespołu jest stworzenie oryginalnego rozwiązania oraz sprawdzenie jego działania w formie fizycznego prototypu. Chodzi po prostu o przetestowanie pomysłu w realnym życiu. Później jego twórcy zbierają opinie o projekcie od osób, które w przyszłości mają z niego korzystać. Biorąc pod uwagę ich zdanie, sugestie projekt jest zmieniany, poprawiany tak, by jak najpełniej sprostał oczekiwaniom i potrzebom przyszłych odbiorców usługi czy produktu.
W efekcie takiej kilkustopniowej pracy całego zespołu specjalistów, powstają rozwiązania, które są:
-
oczekiwane, potrzebne danej grupie ludzi,
-
możliwe do wdrożenia,
-
ekonomicznie uzasadnione.