Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

W dniach 14-15 października 2021 odbyła się w Szczecinie Międzynarodowa Konferencja Safety&Security

Organizatorem tego spotkania nauki i praktyki był Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie i Stowarzyszenie Zachodniopomorski Klaster Morski.

Podczas konferencji odbyło się 7 sesji, które miały charakter hybrydowy – w formie bezpośrednich wystąpień w hali Technopark Pomerania w Szczecinie oraz online na platformie Zoom.

 Międzynarodowa Konferencja Safety&Security

Wśród prelegentów znaleźli się m.in. przedstawiciele Urzędu Miasta Szczecin, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Morskiego, Urzędu Żeglugi Śródlądowej, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, DB Portu Szczecin i uczelni - m.in. Akademii Morskiej w Szczecinie, Uniwersytetu Gdańskiego, SGH w Warszawie, Federal de Minas Gerais, Brazylia.

Coroczne konferencje WIET

To druga duża konferencja, po Green Cities, współorganizowana w ostatnim czasie przez Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu AMS, który chce organizować co roku, naprzemiennie, interdyscyplinarne konferencje, o tematyce korespondującej z głównymi zagadnieniami, jakimi zajmują się pracownicy Wydziału i z kierunkami studiów jakie oferuje WIET.
W tym względzie, konferencja Safety&Security wpisuje się w promocję mocno ugruntowanego w ofercie edukacyjnej WIET kierunku studiów licencjackich I stopnia - zarządzanie ze specjalizacją bezpieczeństwo organizacji. Wkrótce planuje się otwarcie studiów podyplomowych o tym samym profilu.

Głównymi obszarami wystąpień podczas tegorocznej konferencji były:

- szeroko rozumiane bezpieczeństwo społeczne (m. in. działania w obrębie przestrzeni miejskiej, ochroną środowiska, procedury w zakładach pracy, bezpieczeństwo energetyczne),
- bezpieczeństwo w gospodarce morskiej i systemach transportowych ze szczególnym uwzględnieniem transportu morskiego i śródlądowego (m. in. monitoring zanieczyszczeń,  bezpieczeństwo procesów portowych, stabilne finansowanie działalności firm w branży transportowej, możliwości eliminacji zagrożeń, aspekty stanu psychicznego marynarzy).

Nacisk na praktykę

Jak podkreśla Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego dr inż. Andrzej Montwiłł – prelegenci, zgodnie z naszymi sugestiami, położyli szczególny nacisk na zagadnienia praktyczne. Bardzo pouczające były wystąpienia przedstawiające realnie działające systemy bezpieczeństwa w konkretnych firmach różnych branż. Praktyczny wymiar konkretnych przypadków doskonale obrazuje, czy dany system zapobiegania i eliminacji zagrożeń funkcjonuje należycie.

Do takich wystąpień należała ciekawa analiza przypadku alarmu bombowego (na szczęście fałszywego) na jednym z polskich promów. Prezentacja dr. Piotra Ostrowskiego omawiała zakres, przebieg i tempo reakcji na zagrożenie, jego neutralizację i - co szczególnie istotne - jakie elementy z tej akcji można by usprawnić i poprawić.

Wodór – paliwem przyszłości

Inną ciekawą prelekcję przedstawił prof. Alexandera Balitskii, który omówił kilka aspektów bezpieczeństwa infrastruktury wodorowej. Zagadnienie może brzmieć nieco futurystyczne, ale prace mające na celu komercjalizację użycia wodoru w wielu dziedzinach gospodarki są już mocno zaawansowane.
Koncern motoryzacyjny Toyota już lata temu wypuścił model Mirai - pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi (obecnie w produkcji jest już 2 generacja). Samochód był oficjalnym pojazdem do transportu sportowców i ich ekip podczas XXXII Letnich Igrzysk Olimpijskich w Tokio.

Jednym z kół napędowych transformacji energetycznej, u której początku obecnie się znajdujemy, będzie rozwój technologii produkcji, magazynowania i przetwarzania wodoru, a prezentacja przedstawiała m. in. różne opcje magazynowania wodoru. Jest to spore wyzwanie dla inżynierów, ponieważ wodór przenika przez wiele materiałów.

Odwieczny problem producentów energii elektrycznej – w jaki sposób ją zmagazynować - być może znalazł swoje rozwiązanie. Koncepcja zamiany nadwyżek energii elektrycznej (najlepiej pochodzących z odnawialnych źródeł) w wodór i ich odzyskanie w odwrotnym procesie jest jedną z najlepszych z dostępnych opcji zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. Zadaniem naukowców i inwestorów jest tylko przystosowanie tego procesu do warunków przemysłowych.

Morska energetyka wiatrowa (MEW)

Na zakończenie konferencji dr inż. Andrzej Montwiłł zaprezentował zagadnienia  związane w rozwojem polskiej morskiej energetyki wiatrowej w kontekście budowania bezpieczeństwa energetycznego Polski, jak również bezpieczeństwa społecznego, gdzie inwestycje proekologiczne są w stanie powstrzymać niekorzystne globalne zmiany klimatyczne. Wyrazem aktywności regionu w tym względzie są dwa programy Szczecin Offshore 2025 realizowany przez Miasto Szczecin i Zachodniopomorskie Offshore 2027 realizowane przez Urząd Marszałkowski oraz gminy i miasta: Szczecin, Darłowo, Kołobrzeg i Świnoujście.

Podsumowanie

Konferencja stanowiła bardzo cenne doświadczenie, była doskonałym przeglądem najnowszych trendów, stała się platformą wymiany opinii, uwag i spostrzeżeń miedzy naukowcami a praktykami, którzy pracują w przedsiębiorstwach wielu branż.

Prace naukowe (w języku angielskim), po przejściu odpowiedniej procedury weryfikacyjnej, będą publikowane w 2022 roku w: Zeszytach Naukowych Akademii Morskiej w Szczecinie (40pkt) lub Research in Transportation Business & Management (Elsevier), (100pkt.) jako wydanie specjalne (nadane punkty zgodnie z załącznikiem do komunikatu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 lutego 2021 r.).

 

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę