W dniach 16. – 25.05. 2018 w Londynie odbyła się 99. Sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego (MSC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Uczestniczyli w niej delegaci z państw członkowskich, obserwatorzy i konsultanci z organizacji międzypaństwowych oraz pozarządowych.
Przedmiotem obrad były m.in:
- autonomiczne nawodne jednostki pływające (MASS),
- poprawki do instrumentów IMO,
- Kodeks polarny (drugi etap),
- nowe trasy żeglugowe na Morzu Beringa,
- piractwo i bezpieczeństwo morskie.
W obradach plenarnych i w pracach grupy roboczej ds. statków autonomicznych jako ekspert delegacji polskiej uczestniczył pracownik Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Szczecinie dr hab. inż. Zbigniew Pietrzykowski prof. nadzw. AM.
Komitet MSC zainicjował prace związane z żeglugą autonomicznych jednostek pływających. Opracowane zostały wstępne definicje pływających jednostek autonomicznych oraz stopnie ich autonomiczności jak też harmonogram dalszych prac. Dla kontynuowania prac w okresie międzysesyjnym powołano Grupę korespondencyjną ds. statków autonomicznych. W skład Grupy korespondencyjnej ze strony polskiej weszli Tadeusz Wojtasik, Paweł Perkowski oraz Zbigniew Pietrzykowski.
Na 99. Sesji MSC Polska i Izrael przedstawiły wspólny dokument w sprawie opracowania standardów techniczno-eksploatacyjnych dla nawigacyjnych systemów wspomagania decyzji w sytuacjach kolizyjnych NDSS CA. W trakcie debaty zainteresowane strony wystąpiły z wnioskiem o uzupełnienie dokumentu, sugerując, że proponowane w dokumencie wymagania są definiowane zbyt wcześnie i wyprzedzają istniejące rozwiązania techniczne.
Strona polska zamierza przedstawić poprawiony dokument na 101 Sesji MSC.