Jubileuszowa edycja jednego z najważniejszych wydarzeń gospodarki morskiej w Polsce odbyła się 27-28 czerwca br.
PIERWSZY DZIEŃ OBRAD
Oficjalne otwarcie
10. Międzynarodowy Kongres Morski rozpoczął się od odczytania listów, przedstawicieli Rządu RP, przygotowanych specjalnie na tę okazję. Pierwszy list od Marszałek Sejmu Elżbiety Witek, odczytał Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, Poseł Michał Jach. Następnie list od Wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego przeczytał Wiceszef Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Poseł Artur Szałabawka. Ostatni list od Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego odczytał Wojewoda Zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.Następnie uroczystego otwarcia Kongresu, w Operze na Zamku Książąt Pomorskich, dokonał Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk. W swoim przemówieniu podkreślił rangę wydarzenia jakim jest Kongres Morski, przedstawiając przy tym jego realny wpływ na gospodarkę morską:
Gdyby nie Kongres Morski i Państwo, którzy uczestniczyli w nim od początku, nie rozpoczęła by się budowa toru żeglugowego ze Szczecina do Świnoujścia. To właśnie Kongres wymógł na ówczesnej władzy cały proces rozpoczęcia inwestycji. Ogromnie Państwu za to dziękuję.
Sekretarz stanu dodał również, że ma nadzieję na podwojenie wyników przeładunków w portach przez najbliższe 10 lat. Warto podkreślić, że taki wzrost oznaczałby osiągnięcie wyniku na poziomie 260 mln ton.
Podczas oficjalnej części otwierającej Kongres uhonorowano kpt. ż. w. Zbigniewa Sulatyckiego. Order św. Ottona z Bambergu wręczył JE ks. abp. prof. Andrzej Dzięga, Metropolita Szczecińsko-Kamieński.
Debaty plenarne
W programie przewidzianym na pierwszy dzień Kongresu znalazły się 3 podstawowe zagadnienia debat:- Dekada dynamicznych zmian – osiągnięcia i wyzwania w gospodarce morskiej.
- Kluczowa rola Polski w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Europie.
- Polityka rozwoju transportu wodnego śródlądowego – strategia, wdrożenie, wyzwania.
Tematem drugiej debaty był potencjał Morza Bałtyckiego, w zakresie produkcji energii wiatrowej, który szacowany jest na poziomie 93 GW do 2050 r., z czego na polskich obszarach morskich, do 2050 r. możliwa jest instalacja morskich turbinach wiatrowych o mocy 28 GW. Zwrócono uwagę na strategiczną rolę Polski w rozwoju branży morskiej energetyki wiatrowej w Europie oraz pochylono się nad zagadnieniami bezpieczeństwa energetycznego i gospodarczego kraju, produkcji czystej energii oraz rozwoju łańcuchów dostaw.
Moderatorem rozmowy był dr hab. inż. Marek Dzida, profesor Politechniki Gdańskiej, Pełnomocnik rektora ds. żeglarstwa, a w dyskusji wzięli udział:
- dr hab. inż. kpt. ż.w. Wojciech Ślączka, prof. PM, Rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie,
- Artur Kucia, Dyrektor Biura Klienta Strategicznego-Przemysł Ciężki i Wydobywczy, PKO Bank Polski,
- Thalia Kruger - Senior Business Development Manager, Principle Power Inc.,
- Marcin Terebelski – Dyrektor Biura Sektora Obronnego, Dyrektor Programu Rozwój Przemysłu, Bank Gospodarstwa Krajowego,
- Jarosław Trybuchowicz – Prezes Zarządu, ORLEN Neptun,
- Krzysztof Urbaś – Prezes Zarządu, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Widzę tutaj przede wszystkim zadanie dla Uczelni. Budowa i inwestycja to jedno, jednakże ktoś będzie musiał wyszkolić młodych ludzi i tym samym zapewnić kadrę, która obsłuży te nowe stanowiska pracy.
Rektor wypowiedział się też na temat bezpieczeństwa, podkreślając jak ważne jest opracowanie procedur chroniących gazoport pod linią wody, porty morskie czy morskie turbiny wiatrowe.
Ostatnią dyskusję poprowadzono wokół polityki rozwoju transportu wodnego śródlądowego. Eksperci podkreślali, że żegluga śródlądowa to bezpieczny, przyjazny środowisku, nie generujący zanieczyszczeń oraz hałasu rodzaj przewozu towarów, który od lat próbuje stać się priorytetem transportowym Europy i kraju. Zwrócili też uwagę na stanowisko Komisji Europejskiej, która mówi wprost: żegluga śródlądowa jest najtańszą i zdecydowanie przyjazną dla środowiska formą transportu lądowego. W oparciu o przytoczone fakty przedstawiono, jak wygląda stan realizacji priorytetów unijnych i krajowych w zakresie rozwoju żeglugi śródlądowej.
DRUGI DZIEŃ OBRAD
Uczestnicy 10. Kongresu Morskiego spotkali się tym razem w hotelu Radisson Blu i wzięli udział w panelach dyskusyjnych, w ramach trzech podstawowych bloków:- porty i żegluga,
- porty i offshore wind,
- porty i bezpieczeństwo.
W dyskusji pod hasłem „Nowe wyzwania i rozwiązania – kluczowe zagadnienia na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej – IMO” uczestniczył dr hab. inż. kpt. Janusz Uriasz, Prorektor ds. innowacji i rozwoju PM oraz dr inż. Zbigniew Szozda, Przewodniczący podkomitetu IMO ds. projektowania i konstrukcji statków (SDC).
Dyrektor Akademickiego Centrum Szkoleniowego MUSTC mgr inż., kpt. ż.w. Kamil Kielek, wystąpił dwukrotnie jako prelegent w ramach paneli: „Różne oblicza bezpieczeństwa morskiego w aspekcie zagrożeń środowiskowych i eksploatacyjnych” oraz „Szkolenia morskie i offshore – legislacja, a wymagania branży”.
Z kolei w gronie ekspertów debatujących na temat morskiej energetyki wiatrowej i innych form wykorzystania morza znalazł się prof. dr hab. inż. st. of. Lucjan Gucma, Kierownik Katedry Inżynierii Ruchu Morskiego PM.
Czym jest Międzynarodowy Kongres Morski?
Celem Kongresu jest określenie stanu, miejsca i perspektyw gospodarki morskiej w Polsce, w tym omówienie zrealizowanych zadań i wyznaczenie nowych wyzwań oraz integracja gospodarki morskiej krajów regionu Morza Bałtyckiego.Organizatorem wydarzenia był Klaster Morski Pomorza Zachodniego. Współorganizatorami byli: Ministerstwo Infrastruktury, sprawujące jednocześnie patronat honorowy i nadzór merytoryczny oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.