Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Początkiem grudnia 2022 roku członkowie Koła Naukowego Hydrografii Morskiej Politechniki Morskiej w Szczecinie mieli okazję wziąć udział w badaniach, w ramach projektu "Wraki Zalewu Szczecińskiego".

Ekscytujący projekt "Wraki Zalewu Szczecińskiego"

Na początku grudnia 2022 roku studenci, a zarazem członkowie Koła Naukowego Hydrografii Morskiej razem z Kołobrzeskim Muzeum Oręża Polskiego, Firmą Escort, a także pracownikami badawczymi Katedry Geoinformatyki i Hydrografii Politechniki Morskiej w Szczecinie, mieli okazję wziąć udział w pomiarach magnetometrycznych w ramach projektu „Wraki Zalewu Szczecińskiego”.

Głównym obiektem zainteresowania był wrak amerykańskiego samolotu B-17G, odkryty przy okazji modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin.  Według dostępnych źródeł bombowiec został zestrzelony w 1944 r., a jego pozostałości wciąż zalegają na dnie zalewu.

Członkowie KN Hydrografii Morskiej na pokładzie jednostki pomiarowej Echo 2 w trakcie badań prowadzonych w ramach projektu "Wraki Zalewu Szczecińskiego"
Członkowie Koła Naukowego Hydrografii Morskiej w trakcie badań prowadzonych w ramach projektu "Wraki Zalewu Szczecińskiego"

Przeprowadzone wcześniej badania z wykorzystaniem sonaru bocznego, potwierdziły widoczne na dnie szczątki samolotu, wśród których znalazły się min. elementy konstrukcyjne czy uzbrojenie militarne. Badania te pozwalały jednak na zobrazowanie jedynie tych pozostałości, które znajdowały się na powierzchni dna.

Cel badań

Zadaniem kampanii pomiarowej, w której uczestniczyli studenci, było zlokalizowanie obszarów, gdzie znajdują się potencjalne pozostałości bombowca - w warstwie poddennej. Misję poszukiwawcza realizowana była z jednostki pomiarowej Echo 2, na której zintegrowany został magnetometr wraz z systemami pozycjonującymi.

Badania polegały na obserwacji i interpretacji anomalii lokalnego pola magnetycznego.  Zarejestrowane anomalia mogły wskazywać na znajdowanie się pod dnem obiektów ferromagnetycznych, a co za tym idzie, określały miejsce możliwego zalegania szczątków samolotu. Co więcej, dzięki odpowiedniej interpretacji członkowie koła byli w stanie zdefiniować przybliżoną wielkość obiektów.

Wyniki badań

Całe przedsięwzięcie przyniosło uczestnikom wiele cennych doświadczeń i praktycznych umiejętności z zakresu geofizycznych pomiarów morskich. Studenci mają nadzieję na kontynuację projektu i wspólne odkrywanie odmętów Zalewu Szczecińskiego, który wciąż kryje w sobie niesamowite historie.
Relację z działań podjętych przez Koło Naukowe Hydrografii Morskiej przygotował jego prezes - Aleksander Kulbacki.

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę