Prelegentki z Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu Szczecińskiego przybliżyły idee i cele towarzyszące zrównoważonemu rozwojowi, podkreślając istotę ekologii i ekonomii.
26 października aula im. prof. Łaskiego w budynku głównym PM na Wałach Chrobrego była miejscem spotkania dydaktyków, naukowców oraz uczniów szkół średnich i studentów. Wydarzenie odbyło się w ramach prowadzonej przez Uczelnię polityki zrównoważonego rozwoju. Jednymi z zaproszonych gości były wykładowczynie z Uniwersytetów Łódzkiego i Szczecińskiego – dr hab. Małgorzata Burchard-Dziubińska, prof. UŁ oraz dr hab. Barbara Kryk, prof. US. Naukowczynie przedstawiły prelekcje podkreślające istotę budowania świadomego podejścia do tematów ochrony środowiska i proekologicznych działań rozwojowych.
„Kiedy należy zaczynać edukację na temat zrównoważonego rozwoju? Jak najwcześniej. Już przedszkolaki mogą być wdrażane do życia w tym duchu. Oczywiście nie trzeba ich uczyć różnych zależności przyczynowo-skutkowych, bo te pytania w sposób naturalny pojawiają się na etapie edukacji szkolnej. Lecz potem powinniśmy spojrzeć dalekosiężnie, na uczelnie wyższe. I to one odgrywają bardzo szczególną rolę. Na uczelniach kształcimy specjalistów, którzy potem uczą nasze dzieci, które z kolei potem trafiają w różne sektory gospodarki i muszą być one wyposażone w znajomość zasad zrównoważonego rozwoju.”
Lwia część prelekcji dotyczyła wskazywania kierunków nauczania młodych pokoleń oraz wskazówek dla dydaktyków odnoszących się do kompetencji, które należy rozszerzać. Prof. Burchard-Dziubińska omówiła najważniejsze sektory zrównoważonego rozwoju, które bezpośrednio będą oddziaływały na najmłodszych.
„Wszystkie działania jakie zostały zainicjowane w ramach zrównoważonego rozwoju do pewnego momentu były określane jakie zadania w ramach tzw. Trzeciej Misji Uczelni (…). Wszystkiego rodzaju inicjatywy istniały, ale nie były klasyfikowane do zrównoważonego rozwoju. W związku z tym pojawił się termin „Odpowiedzialności uczelni”. Skoro jest odpowiedzialna za to co robi względem całego otoczenia to musi reagować na to, co się w tym otoczeniu dzieje. Musi tworzyć wartości, które ekonomicznie powiem, zaspokajają potrzeby i rynek.” – tłumaczyła prof. Barbara Kryk.
Na czas obu prelekcji aula im. prof. Łaskiego wypełniła się zainteresowanymi studentami, pracownikami PM oraz zaproszonymi gośćmi. Wykłady wzbogaciły merytorycznie słuchaczy o wiedzę potrzebną do zrozumienia pojęcia zrównoważonego rozwoju oraz etapów jego wdrażania w życie.
Zwieńczeniem spotkania była przeprowadzona przez organizatorów ankieta. Uczestnikom zostało zadane pytanie: czym jest dla ciebie zrównoważony rozwój? Udzielone przez nich odpowiedzi posłużyły do stworzenia chmury słów, która rozpoczęła otwartą dyskusję podsumowującą wydarzenie. Podczas debaty odbyła się wymiana doświadczeń przedstawicieli środowisk nauki, biznesu oraz miasta.
Nauka kluczem do przyszłości
Prof. Małgorzata Burchard-Dziubińska z Uniwersytetu Łódzkiego podczas swojej prelekcji opowiedziała o istocie edukacji w ramach zrównoważonego rozwoju. Podkreśliła również jak ważna jest nauka o ekologii, bioróżnorodności oraz zmianach klimatycznych:„Kiedy należy zaczynać edukację na temat zrównoważonego rozwoju? Jak najwcześniej. Już przedszkolaki mogą być wdrażane do życia w tym duchu. Oczywiście nie trzeba ich uczyć różnych zależności przyczynowo-skutkowych, bo te pytania w sposób naturalny pojawiają się na etapie edukacji szkolnej. Lecz potem powinniśmy spojrzeć dalekosiężnie, na uczelnie wyższe. I to one odgrywają bardzo szczególną rolę. Na uczelniach kształcimy specjalistów, którzy potem uczą nasze dzieci, które z kolei potem trafiają w różne sektory gospodarki i muszą być one wyposażone w znajomość zasad zrównoważonego rozwoju.”
Lwia część prelekcji dotyczyła wskazywania kierunków nauczania młodych pokoleń oraz wskazówek dla dydaktyków odnoszących się do kompetencji, które należy rozszerzać. Prof. Burchard-Dziubińska omówiła najważniejsze sektory zrównoważonego rozwoju, które bezpośrednio będą oddziaływały na najmłodszych.
Szkolnictwo wyższe a zrównoważony rozwój
Panel drugi, prowadzony przez pełnomocniczkę ds. społecznej odpowiedzialności Uniwersytetu Szczecińskiego, prof. Barbarę Kryk, odnosił się do roli uczelni wyższych w kształtowaniu świadomości wdrażania celów zrównoważonego rozwoju. Wykład, podczas którego poruszone zostały rola szkolnictwa wyższego oraz działania, które uczelnie powinny podejmować, by inicjować zrównoważony rozwój kontynuował myśl przewodnią zapoczątkowaną przez prelekcję prof. Małgorzatę Burchard-Dziubińską.„Wszystkie działania jakie zostały zainicjowane w ramach zrównoważonego rozwoju do pewnego momentu były określane jakie zadania w ramach tzw. Trzeciej Misji Uczelni (…). Wszystkiego rodzaju inicjatywy istniały, ale nie były klasyfikowane do zrównoważonego rozwoju. W związku z tym pojawił się termin „Odpowiedzialności uczelni”. Skoro jest odpowiedzialna za to co robi względem całego otoczenia to musi reagować na to, co się w tym otoczeniu dzieje. Musi tworzyć wartości, które ekonomicznie powiem, zaspokajają potrzeby i rynek.” – tłumaczyła prof. Barbara Kryk.
Na czas obu prelekcji aula im. prof. Łaskiego wypełniła się zainteresowanymi studentami, pracownikami PM oraz zaproszonymi gośćmi. Wykłady wzbogaciły merytorycznie słuchaczy o wiedzę potrzebną do zrozumienia pojęcia zrównoważonego rozwoju oraz etapów jego wdrażania w życie.
Debata o transformacji miast
Druga część spotkania była poświęcona „Udziałowi uczelni we wspieraniu zrównoważonej transformacji miast”, podczas której wystąpili: Rzecznik prasowy NiOL Wojciech Jachim oraz Dyrektor biura Północnej Izby Gospodarczej Piotr Wolny. Pierwsze z wystąpień dotyczyło projektu rowerów miejskich i ich wykorzystania w Szczecinie. Druga prezentacja dotyczyła udziału przestrzeni gospodarczej w zrównoważonej transformacji miasta i regionu, która została poparta przedstawieniem realizowanych projektów.Zwieńczeniem spotkania była przeprowadzona przez organizatorów ankieta. Uczestnikom zostało zadane pytanie: czym jest dla ciebie zrównoważony rozwój? Udzielone przez nich odpowiedzi posłużyły do stworzenia chmury słów, która rozpoczęła otwartą dyskusję podsumowującą wydarzenie. Podczas debaty odbyła się wymiana doświadczeń przedstawicieli środowisk nauki, biznesu oraz miasta.