Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Wsparcie BON Zapewnienie dostępności

Zapewnienie dostępności - procedura wnioskowo-skargowa

I. Informacje ogólne

1. Wstęp

Staramy się zapewnić dostęp do budynków Uczelni, informacji, stron internetowych i aplikacji mobilnych wszystkim osobom.
Jeśli zauważysz w naszej Uczelni albo na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej utrudnienia, możesz nam to zgłosić.
W zależności od tego, o jakiego rodzaju dostępność chodzi, jest inna procedura wnioskowo – skargowa.

2. Trzy rodzaje dostępności

  • Dostępność cyfrowa - sprawia, że z serwisów internetowych i aplikacji mobilnych mogą wygodnie korzystać osoby z różnymi niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi. Część osób z niepełnosprawnościami korzysta ze specjalnych technologii asystujących (np. osoby niewidome korzystają z czytników ekranu) i dostępność cyfrowa uwzględnia potrzeby także tych osób.
  • Dostępność architektoniczna – to wolne od barier poziome i pionowe przestrzenie komunikacyjne budynków, czyli możliwość poruszania się po piętrach i pomiędzy piętrami oraz dostęp do pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych w budynku. To również prawidłowe oznakowanie budynku, które pomogą osobie z niepełnosprawnością w lokalizacji pomieszczeń w budynku. Dostępność architektoniczna dotyczy również możliwość ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami lub zapewnienie im innego sposobu ratunku (poprzez odpowiednie procedury i sprzęt, czy sygnalizację).
  • Dostępność informacyjno-komunikacyjna – dotyczy zapewnienia obsługi z wykorzystaniem poczty elektronicznej, strony internetowej lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online, urządzeń do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych.

II. Procedura wnioskowo-skargowa na dostępność cyfrową

1. Od czego zależy jak rozpatrzymy Twój wniosek

Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej może zgłosić każdy. Potraktujemy ten wniosek jako żądanie i mamy obowiązek każdemu udostępnić alternatywną wersję materiałów, które są niedostępne.

2. Jak przygotować wniosek

Możesz wykorzystać wniosek o zapewnienie dostępności, który przygotowaliśmy, albo napisać go samodzielnie. Podaj w nim:
  • Twoje dane kontaktowe,
  • adres internetowy lub opis lokalizacji strony internetowej oraz dokument (jeżeli dotyczy), do których mamy ułatwić Ci dostęp,
  • rodzaj bariery, która utrudnia Ci dostęp do informacji,
  • sposób, w jaki możemy Ci zapewnić dostępność,
  • sposób, w jaki możemy się z Tobą skontaktować.

3. Jak będziemy załatwiać Twój wniosek

Będziemy się starali zapewnić Ci dostępność cyfrową jak najszybciej. Powinniśmy to zrobić w ciągu 7 dni.
Jeśli nie będziemy w stanie zrobić tego w tym czasie, poinformujemy Cię o tym, wyjaśnimy dlaczego i wskażemy termin, w którym zapewnimy dostępność cyfrową. Maksymalny czas na to, abyśmy zapewnili Ci dostępność, to 2 miesiące.
W niektórych przypadkach nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępności w sposób, jakiego sobie życzysz. Jeżeli tak się zdarzy, poinformujemy Cię o tym i wskażemy, jak zapewnimy Ci dostępność.

4. Jak i gdzie możesz złożyć wniosek

Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej możesz:
  • złożyć do koordynatora ds. dostępności  pokój 12b ul. Szczerbcowa 4, Szczecin,
  • wysłać pocztą pod adres: Politechnika Morska w Szczecinie z dopiskiem „Koordynator ds. dostępności”, ul. Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin,
  • wysłać mailem na adres: dostepnosc@pm.szczecin.pl
  • w przypadku strony internetowej Uczelni – webmaster@pm.szczecin.pl
  • w przypadku strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Uczelni – rop@pm.szczecin.pl

5. Skarga na niedostępność

Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosujemy  przepisy działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
Skarga może być złożona do Rektora Uczelni na adres biurorektora@pm.szczecin.pl lub telefonicznie do Biura Rektora tel. +48 91 4809302 lub osobiście w dniach i godzinach przyjmowania skarg i wniosków przez Rektora po wcześniejszym umówieniu się w Biurze Rektora.

 III. Procedura wnioskowo-skargowa na dostępność architektoniczną

1. Od czego zależy jak rozpatrzymy Twój wniosek

Każdy może zgłosić nam, że w naszej uczelni jest utrudnienie architektoniczne w interesie publicznym. Natomiast tylko osoba ze szczególnymi potrzebami albo jej przedstawiciel ustawowy może wnioskować o to, byśmy zapewnili jej dostęp do naszej uczelni.

2. Jak przygotować wniosek

Możesz wykorzystać wniosek o zapewnienie dostępności, który przygotowaliśmy, albo napisać go samodzielnie. Podaj w nim:
  • Twoje dane kontaktowe,
  • wskazanie obiektu budowlanego (dydaktycznego, dydaktyczno-administracyjnego itp.), tj. podanie adresu, nazwy lub opisu lokalizacji, do którego mamy ułatwić Ci dostęp,
  • rodzaj i lokalizacja w budynku bariery, która utrudnia Ci dostęp architektoniczny,
  • sposób, w jaki możemy Ci zapewnić dostępność,
  • sposób, w jaki możemy się z Tobą skontaktować.

3. Jak będziemy załatwiać Twój wniosek

Będziemy się starali zapewnić Ci dostępność architektoniczną jak najszybciej. Powinniśmy to zrobić w ciągu 14 dni.
Jeśli nie będziemy w stanie zrobić tego w tym czasie, poinformujemy Cię o tym, wyjaśnimy dlaczego i wskażemy nowy termin zapewnienia dostępności. Maksymalny czas na to, abyśmy zapewnili Ci dostępność, to 2 miesiące.
W niektórych przypadkach nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępności w sposób, jakiego sobie życzysz. Jeżeli tak się zdarzy, poinformujemy Cię o tym i wskażemy, jak zapewnimy Ci dostępność.

4. Jak i gdzie możesz złożyć wniosek

Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej możesz:
  • złożyć do koordynatora ds. dostępności  pokój 12b ul. Szczerbcowa 4, Szczecin,
  • wysłać pocztą pod adres: Politechnika Morska w Szczecinie z dopiskiem „Koordynator ds. dostępności”, ul. Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin,
  • wysłać mailem na adres dostepnosc@pm.szczecin.pl

5. Skarga na brak dostępności

Jeżeli nie zapewnimy Ci dostępności architektonicznej i nie wskażemy innych, wygodnych dla Ciebie form kontaktu z nami, możesz złożyć na nas skargę do Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

IV. Procedura wnioskowo-skargowa na dostępność informacyjno-komunikacyjną

1. Od czego zależy jak rozpatrzymy Twój wniosek.

Każdy może zgłosić nam, że w naszej uczelni jest utrudnienie informacyjno-komunikacyjne w interesie publicznym. Natomiast tylko osoba ze szczególnymi potrzebami albo jej przedstawiciel ustawowy może wnioskować o to, byśmy zapewnili jej dostęp do naszej uczelni.

2. Jak przygotować wniosek

Możesz wykorzystać wniosek o zapewnienie dostępności, który przygotowaliśmy, albo napisać go samodzielnie. Podaj w nim:
  • Twoje dane kontaktowe,
  • Wskazanie lokalizacji miejsca i terminu, w którym mamy ułatwić Ci dostęp,
  • rodzaj bariery, która utrudnia Ci dostęp informacyjno-komunikacyjny,
  • sposób, w jaki możemy Ci zapewnić dostępność,
  • sposób, w jaki możemy się z Tobą skontaktować.

3. Jak będziemy załatwiać Twój wniosek

Będziemy się starali zapewnić Ci dostępność informacyjno-komunikacyjną jak najszybciej. Powinniśmy to zrobić w ciągu 14 dni.
Jeśli nie będziemy w stanie zrobić tego w tym czasie, poinformujemy Cię o tym i wyjaśnimy dlaczego. Maksymalny czas na to, abyśmy zapewnili Ci dostępność, to 2 miesiące.
W niektórych przypadkach nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępności w sposób, jakiego sobie życzysz. Jeżeli tak się zdarzy, poinformujemy Cię o tym, wskażemy, jak zapewnimy Ci dostępność i wskażemy nowy termin zapewnienia dostępności.

4. Jak i gdzie możesz złożyć wniosek

Wniosek o zapewnienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej możesz:
  • złożyć do koordynatora ds. dostępności  pokój 12b ul. Szczerbcowa 4, Szczecin,
  • wysłać pocztą pod adres: Politechnika Morska w Szczecinie z dopiskiem „Koordynator ds. dostępności”, ul. Wały Chrobrego 1-2, 70-500 Szczecin,
  • wysłać mailem na adres: dostepnosc@pm.szczecin.pl.

5. Skarga na niedostępność

Jeżeli nie zapewnimy Ci dostępności informacyjno-komunikacyjnej i nie wskażemy innych, wygodnych dla Ciebie form kontaktu z nami, możesz złożyć na nas skargę do Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
.
Podstawy prawne:
Art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062, z późn. zm.).
Art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 848, z późn. zm.).
Art. 32 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 735, z późn. zm.).

Pliki do pobrania poniżęej:
  • wniosek o zapewnienie dostępności,
  • procedura wnioskowo-skargowa o zapewnienie dostępności.

 

Pliki do pobrania:

Autor: Leszek Pawlewicz

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę