Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Wsparcie BON Katalog możliwego wsparcia

KATALOG MOŻLIWEGO WSPARCIA
ŚWIADCZONEGO PRZEZ
POLITECHNIKĘ MORSKĄ W SZCZECINIE


Wsparcie ustalane jest indywidualnie w odpowiedzi na potrzeby osoby z niepełnosprawnością i realizowane w miarę możliwości Uczelni.
Skorzystanie ze wsparcia lub praw związane jest z dopełnieniem odpowiednich procedur, w tym uzyskania zgód, wynikających z obwiązujących przepisów, regulaminów lub zasad.
Wsparcie ma na celu niwelowanie barier w dostępie do procesu rekrutacji, kształcenia i prowadzenia badań naukowych.
Katalog nie jest katalogiem zamkniętym.
  • Osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu
  • Osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku
  • Osoby z niepełnosprawnością narządu słuchu
  • Osoby z zaburzeniami psychicznymi
  • Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu

  1. Zapewnienie odpowiedniego do potrzeb transportu.
  2. Przydzielenie pomocy asystenta transportowego.
  3. Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
  4. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  5. Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
  6. Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
  7. Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych  niepełnosprawnościami, np.:
    • nagrywanie zajęć,
    • otrzymanie materiałów do własnego użytku,
    • otrzymanie materiałów przed zajęciami,
    • wersja dźwiękowa, tekstowa, elektroniczna,
  8. Organizacja  zajęć dydaktycznych  w salach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością narządu ruchu.
  9. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  10. Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
  11. Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
  12. W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
    • przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
    • zamiana egzaminu pisemnego na ustny,
    • obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  13. Możliwość  uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
  14. Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
  15. Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
  16. Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
  17. Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.

Osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku

  1. Wypożyczenie specjalistycznego oprogramowania lub sprzętu.
  2. Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
  3. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  4. Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
  5. Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
  6. Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych  niepełnosprawnościami, np.:
    • nagrywanie zajęć,
    • otrzymanie materiałów do własnego użytku,
    • otrzymanie materiałów przed zajęciami,
    • wersja dźwiękowa, elektroniczna,
    • czcionka lub druk powiększony,
    • wydruk w alfabecie  Braille’a,
    • grafika wypukła.
  7. Organizacja  zajęć dydaktycznych  w salach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością narządu wzroku.
  8. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  9. Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
  10. Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
  11. W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
    • przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
    • zamiana egzaminu pisemnego na ustny,
    • dostosowanie egzaminów, zaliczeń i innych form weryfikacji wiedzy do możliwości percepcyjnych osoby z niepełnosprawnościami np. arkusze egzaminacyjne i inne materiały w druku powiększonym,
    • obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  12. Zdawanie egzaminów pisemnych z wykorzystaniem komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem.
  13. Udostępnianie arkuszy egzaminacyjnych w formie dostosowanej lub alternatywnej.
  14. Możliwość  uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
  15. Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
  16. Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
  17. Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
  18. Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.

Osoby z niepełnosprawnością narządu słuchu

  1. Przydzielenie tłumacza Polskiego Języka Migowego (PJM).
  2. Wypożyczanie pętli indukcyjnych wspomagających słyszenie.
  3. Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
  4. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  5. Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
  6. Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
  7. Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych  niepełnosprawnościami, np.:
    • otrzymanie materiałów do własnego użytku,
    • otrzymanie materiałów przed zajęciami,
    • wersja tekstowa, elektroniczna,
    • prezentacje multimedialne, wykresy, mapy, zdjęcia.
  8. Organizacja  zajęć dydaktycznych  w salach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością narządu słuchu (np. wyposażonych w pętle indukcyjne).
  9. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  10. Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
  11. Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
  12. W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
    • przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
    • zamiana egzaminu ustnego na pisemny ,
    • dostosowanie egzaminów, zaliczeń i innych form weryfikacji wiedzy do możliwości percepcyjnych osoby z niepełnosprawnościami
    • obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  13. Możliwość  uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
  14. Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
  15. Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
  16. Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
  17. Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.

Osoby z zaburzeniami psychicznymi

  1. Przyznanie wsparcia psychologicznego.
  2. Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
  3. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  4. Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
  5. Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
  6. Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych  niepełnosprawnościami, np.:
    • nagrywanie zajęć,
    • otrzymanie materiałów do własnego użytku,
    • otrzymanie materiałów przed zajęciami,
    • wersja dźwiękowa, tekstowa, elektroniczna,
    • czcionka lub druk powiększony,
    • prezentacje multimedialne, wykresy, mapy, zdjęcia.
  7. Zamiana referatów, prezentacji, aktywności werbalnej podczas zajęć na formę pisemną (np. test, esej).
  8. Zamiana projektów grupowych na indywidualne.
  9. Dostosowanie formy uczestnictwa w zajęciach (indywidualne podejście, zwiększona absencja na zajęciach).
  10. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  11. Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
  12. Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
  13. W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
    • przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
    • zamiana egzaminu ustnego na pisemny lub pisemnego na ustny,
    • dostosowanie egzaminów, zaliczeń i innych form weryfikacji wiedzy do możliwości percepcyjnych osoby z niepełnosprawnościami ,
    • obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  14. Równomierne rozłożenie egzaminów w czasie sesji egzaminacyjnej.
  15. Podział egzaminu na części, gdy zakres materiału jest obszerny.
  16. Dostosowanie formy egzaminu do indywidualnych możliwości psychofizycznych studenta bez obniżenia wymagań merytorycznych.
  17. Możliwość  uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
  18. Indywidualne rozwiązania uwzględniające rodzaj i fazę choroby oraz aktualny stan psychiczny osoby z niepełnosprawnościami po konsultacji z psychologiem Uczelni.
  19. Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
  20. Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
  21. Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
  22. Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.

Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

  1. Przyznanie wsparcia psychologicznego.
  2. Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
  3. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  4. Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
  5. Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
  6. Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych  niepełnosprawnościami, np.:
    • nagrywanie zajęć,
    • otrzymanie materiałów do własnego użytku,
    • otrzymanie materiałów przed zajęciami,
    • wersja dźwiękowa, tekstowa, elektroniczna,
    • czcionka lub druk powiększony,
    • prezentacje multimedialne, wykresy, mapy, zdjęcia.
  7. Zamiana referatów, prezentacji, aktywności werbalnej podczas zajęć na formę pisemną (np. test, esej).
  8. Zamiana projektów grupowych na indywidualne.
  9. Organizacja  zajęć dydaktycznych  w salach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością ze spektrum autyzmu (np. bez nadmiernych bodźców stymulacyjnych).
  10. Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  11. Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
  12. Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
  13. W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
    • przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
    • zamiana egzaminu ustnego na pisemny lub pisemnego na ustny,
    • dostosowanie egzaminów, zaliczeń i innych form weryfikacji wiedzy do możliwości percepcyjnych osoby z niepełnosprawnościami,
    • obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
  14. Równomierne rozłożenie egzaminów w czasie sesji egzaminacyjnej.
  15. Podział egzaminu na części, gdy zakres materiału jest obszerny.
  16. Dostosowanie formy egzaminu do indywidualnych możliwości psychofizycznych studenta bez obniżenia wymagań merytorycznych.
  17. Możliwość  uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
  18. Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
  19. Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
  20. Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
  21. Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.
Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę