Wsparcie BON Katalog możliwego wsparcia
KATALOG MOŻLIWEGO WSPARCIA
ŚWIADCZONEGO PRZEZ
POLITECHNIKĘ MORSKĄ W SZCZECINIE
Wsparcie ustalane jest indywidualnie w odpowiedzi na potrzeby osoby z niepełnosprawnością i realizowane w miarę możliwości Uczelni.
Skorzystanie ze wsparcia lub praw związane jest z dopełnieniem odpowiednich procedur, w tym uzyskania zgód, wynikających z obwiązujących przepisów, regulaminów lub zasad.
Wsparcie ma na celu niwelowanie barier w dostępie do procesu rekrutacji, kształcenia i prowadzenia badań naukowych.
Katalog nie jest katalogiem zamkniętym.
- Osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu
- Osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku
- Osoby z niepełnosprawnością narządu słuchu
- Osoby z zaburzeniami psychicznymi
- Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu
- Zapewnienie odpowiedniego do potrzeb transportu.
- Przydzielenie pomocy asystenta transportowego.
- Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
- Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
- Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych niepełnosprawnościami, np.:
- nagrywanie zajęć,
- otrzymanie materiałów do własnego użytku,
- otrzymanie materiałów przed zajęciami,
- wersja dźwiękowa, tekstowa, elektroniczna,
- Organizacja zajęć dydaktycznych w salach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością narządu ruchu.
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
- Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
- W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
- przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
- zamiana egzaminu pisemnego na ustny,
- obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
- Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
- Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
- Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.
Osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku
- Wypożyczenie specjalistycznego oprogramowania lub sprzętu.
- Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
- Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
- Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych niepełnosprawnościami, np.:
- nagrywanie zajęć,
- otrzymanie materiałów do własnego użytku,
- otrzymanie materiałów przed zajęciami,
- wersja dźwiękowa, elektroniczna,
- czcionka lub druk powiększony,
- wydruk w alfabecie Braille’a,
- grafika wypukła.
- Organizacja zajęć dydaktycznych w salach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością narządu wzroku.
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
- Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
- W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
- przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
- zamiana egzaminu pisemnego na ustny,
- dostosowanie egzaminów, zaliczeń i innych form weryfikacji wiedzy do możliwości percepcyjnych osoby z niepełnosprawnościami np. arkusze egzaminacyjne i inne materiały w druku powiększonym,
- obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Zdawanie egzaminów pisemnych z wykorzystaniem komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem.
- Udostępnianie arkuszy egzaminacyjnych w formie dostosowanej lub alternatywnej.
- Możliwość uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
- Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
- Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
- Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.
Osoby z niepełnosprawnością narządu słuchu
- Przydzielenie tłumacza Polskiego Języka Migowego (PJM).
- Wypożyczanie pętli indukcyjnych wspomagających słyszenie.
- Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
- Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
- Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych niepełnosprawnościami, np.:
- otrzymanie materiałów do własnego użytku,
- otrzymanie materiałów przed zajęciami,
- wersja tekstowa, elektroniczna,
- prezentacje multimedialne, wykresy, mapy, zdjęcia.
- Organizacja zajęć dydaktycznych w salach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością narządu słuchu (np. wyposażonych w pętle indukcyjne).
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
- Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
- W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
- przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
- zamiana egzaminu ustnego na pisemny ,
- dostosowanie egzaminów, zaliczeń i innych form weryfikacji wiedzy do możliwości percepcyjnych osoby z niepełnosprawnościami
- obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
- Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
- Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
- Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.
Osoby z zaburzeniami psychicznymi
- Przyznanie wsparcia psychologicznego.
- Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
- Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
- Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych niepełnosprawnościami, np.:
- nagrywanie zajęć,
- otrzymanie materiałów do własnego użytku,
- otrzymanie materiałów przed zajęciami,
- wersja dźwiękowa, tekstowa, elektroniczna,
- czcionka lub druk powiększony,
- prezentacje multimedialne, wykresy, mapy, zdjęcia.
- Zamiana referatów, prezentacji, aktywności werbalnej podczas zajęć na formę pisemną (np. test, esej).
- Zamiana projektów grupowych na indywidualne.
- Dostosowanie formy uczestnictwa w zajęciach (indywidualne podejście, zwiększona absencja na zajęciach).
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
- Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
- W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
- przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
- zamiana egzaminu ustnego na pisemny lub pisemnego na ustny,
- dostosowanie egzaminów, zaliczeń i innych form weryfikacji wiedzy do możliwości percepcyjnych osoby z niepełnosprawnościami ,
- obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Równomierne rozłożenie egzaminów w czasie sesji egzaminacyjnej.
- Podział egzaminu na części, gdy zakres materiału jest obszerny.
- Dostosowanie formy egzaminu do indywidualnych możliwości psychofizycznych studenta bez obniżenia wymagań merytorycznych.
- Możliwość uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
- Indywidualne rozwiązania uwzględniające rodzaj i fazę choroby oraz aktualny stan psychiczny osoby z niepełnosprawnościami po konsultacji z psychologiem Uczelni.
- Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
- Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
- Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
- Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.
Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Przyznanie wsparcia psychologicznego.
- Przydzielenie wsparcia asystenta dydaktycznego.
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość skorzystania z indywidualnej organizacji kształcenia.
- Możliwość dostosowania wybranych elementów procesu kształcenia do szczególnych potrzeb osoby z niepełnosprawnościami.
- Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb związanych niepełnosprawnościami, np.:
- nagrywanie zajęć,
- otrzymanie materiałów do własnego użytku,
- otrzymanie materiałów przed zajęciami,
- wersja dźwiękowa, tekstowa, elektroniczna,
- czcionka lub druk powiększony,
- prezentacje multimedialne, wykresy, mapy, zdjęcia.
- Zamiana referatów, prezentacji, aktywności werbalnej podczas zajęć na formę pisemną (np. test, esej).
- Zamiana projektów grupowych na indywidualne.
- Organizacja zajęć dydaktycznych w salach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością ze spektrum autyzmu (np. bez nadmiernych bodźców stymulacyjnych).
- Możliwość uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych w ramach praktyki doktoranckiej asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Prawo do uzyskiwania zaliczeń i składania egzaminów w formie alternatywnej.
- Możliwość zmiany trybu zdawania egzaminów i/lub uzyskiwania zaliczeń z danego przedmiotu.
- W ramach zmiany formy egzaminu możliwe jest w szczególności:
- przedłużenie czasu trwania pisemnego egzaminu lub zaliczenia (do 50% w przypadku bardzo wolnego tempa zapisywania informacji),
- zamiana egzaminu ustnego na pisemny lub pisemnego na ustny,
- dostosowanie egzaminów, zaliczeń i innych form weryfikacji wiedzy do możliwości percepcyjnych osoby z niepełnosprawnościami,
- obecność na egzaminach i zaliczeniach asystentów osobistych lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami.
- Równomierne rozłożenie egzaminów w czasie sesji egzaminacyjnej.
- Podział egzaminu na części, gdy zakres materiału jest obszerny.
- Dostosowanie formy egzaminu do indywidualnych możliwości psychofizycznych studenta bez obniżenia wymagań merytorycznych.
- Możliwość uczestnictwa w egzaminach dyplomowych asystentów osób z niepełnosprawnościami.
- Możliwość uzyskania stypendium dla osób niepełnosprawnych (studenci).
- Pierwszeństwo w przydziale miejsc w domu studenckim, wyznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami (studenci i doktoranci Uczelni).
- Prawo do zamieszkania w pierwszej kolejności w domu studenckim w przypadku, gdy zainteresowanych jest więcej niż miejsc w akademiku (studenci i doktoranci Uczelni).
- Wsparcie administracyjno - organizacyjne w uzyskaniu wsparcia lub skorzystaniu z uprawnień.