Skip to content

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-signet of the Maritime University of Technology in Szczecin - griffin head, anchor elements and PM mark Maritime University of Szczecin

Unia Europejska

Department of Rescue and Risk Management Dorota Łozowicka

Title: Analysis of the impact of ship draft measurement results on shipowners’ decisions about fleet’s operability

Author/Authors: Dorota Łozowicka, Magdalena Kaup, Dorota Daniłowicz

Place of publication: Journal of Konbin

Year: 2020

Key words: inland waterway transport, operability, ship measurements

Abstract: The article presents an assessment of the impact of the results of the measurement of the inland ship’s draught on the shipowner’s decisions regarding incurring financial expenses for maintaining vessels in operability by carrying out repairs and modernization The aim of the article is to present the possible actions taken by shipowners in response to the changing level of reliability of their vessels. The article assesses the impact of ship draught measurement results on shipowner’s decisions, with particular emphasis on operability. The analysis was carried out using data collected during the work of the Technical Inspection Commission in Szczecin in 2017-2018 regarding the draft and load capacity of ships.

Website address (link) to the full text of the publication: http://www.journal.itwl.pl/images/2020t50v3/22_Journal-Volume_50_Issue_3_395_416_page.pdf

 

DOI: 10.2478/jok-2020-0068

Title: The Development of Methods For Effective Evacuation From the Ship Using Graph Theory and Optimization

Author/Authors: Dorota Łozowicka

Place of publication: NAVAL ENGINEERS JOURNAL 131/1

Year: 2019

Key words: evacuation; genetic algorithm; human factor; optimization; passenger ships

Abstract: The article presents the concept of improving ship’s safety by optimizing the evacuation plans. The problem of evacuation is reduced to a transport task –how to direct passengers from the rooms in which they are located to the assembly stations. The evacuation time optimization is carried out as a function of streams of people using three methods: constrained nonlinear minimization, genetic algorithm and pattern search. The proper planning of evacuation of people from the ship can significantly affect the reduction of evacuation time.

Website address (link) to the full text of the publication: https://www.ingentaconnect.com/contentone/asne/nej/2019/00000131/00000001/art00018

 

DOI: -

Title: Koncepcja modelu poprawy bezpieczeństwa funkcjonowania transportu drogowego

Author/Authors: Magdalena Kaup, Dorota Łozowicka, Karolina Toś

Place of publication: Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

Year: 2019

Key words: bezpieczeństwo, transport drogowy, wypadki drogowe

Abstract: W artykule omówiona została problematyka bezpieczeństwa transportu drogowego. Zaprezentowano metody i sposoby zapobiegania i ograniczania skutków wypadków drogowych oraz koncepcje modelu poprawy bezpieczeństwa, a także ukazano propozycje niektórych rozwiązań na najbliższe lata, które mogą znacząco poprawić sytuację na drogach. Zaproponowana w artykule koncepcja powstała w oparciu o analizę statystyczną wypadków drogowych oraz analizy przyczynowo- skutkowe wybranych wypadków drogowych w powiecie drawskim na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Website address (link) to the full text of the publication: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-54675045-f62d-468b-87ee-6c4177224f7e

 

DOI: 10.24136/atest.2019.011

Title: Wpływ innowacji na efektywność transportu wodnego śródlądowego

Author/Authors: Magdalena Kaup, Dorota Łozowicka

Place of publication: Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport

Year: 2018

Key words: transport wodny śródlądowy, innowacyjność, efektywność

Abstract: Obserwowane w ostatnich latach zainteresowanie transportem wodnym śródlądowym w Polsce uwypukliło niedoskonałości zarówno istniejącej infrastruktury, jak i floty jednostek śródlądowych. Zaistniała zatem konieczność dostosowania się do standardów unijnych, co wymaga podjęcia działań, które przyczynią się do poprawy warunków realizacji procesów transportowych z wykorzystaniem dróg wodnych śródlądowych. O nowoczesności gospodarowania w transporcie wodnym śródlądowym decyduje liczba, zakres i poziom wprowadzanych nowych rozwiązań usprawniających, modernizacyjnych czy innowacji. W artykule przedstawiono efektywność i jej podstawowe wskaźniki w transporcie wodnym śródlądowym. Ponadto omówiono wpływ innowacji na możliwości rozwoju transportu wodnego śródlądowego. Celem artykułu jest identyfikacja i analiza czynników wpływających na efektywność transportu wodnego śródlądowego, a w szczególności ocena wpływu zastosowania innowacji na poprawę funkcjonowania transportu wodnego śródlądowego.

Website address (link) to the full text of the publication: https://www.wt.pw.edu.pl/Badania-i-nauka/Prace-Naukowe-Politechniki-Warszawskiej-Transport/Zeszyty/Zeszyt-120

 

DOI: -

Title: Wpływ systemów informacji rzecznej na bezpieczeństwo funkcjonowania transportu wodnego śródlądowego na przykładzie dolnego odcinka rzeki Odry

Author/Authors: Magdalena Kaup, Dorota Łozowicka, Monika Fronczyk

Place of publication: Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

Year: 2017

Key words: informacja rzeczna, systemy informacji, żegluga śródlądowa, bezpieczeństwo żeglugi, system RIS

Abstract: W artykule omówiony został wpływ systemów informacji rzecznej na poprawę bezpieczeństwa w żegludze śródlądowej. Analizie poddane zostały wypadki śródlądowych jednostek pływających na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Podano przykłady wybranych wypadków żeglugowych, które zdarzyły się w latach 2002- 2015. Dokonano analizy wpływu systemów informacyjnych na funkcjonowanie i rozwój transportu wodnego śródlądowego. Celem artykułu jest analiza wybranych systemów informatycznych wykorzystywanych w transporcie wodnym śródlądowym oraz ocena ich wpływu na poprawę bezpieczeństwa funkcjonowania żeglugi śródlądowej na przykładzie wdrożonego na Odrzańskiej Drodze wodnej systemu RIS Dolna Odra.

Website address (link) to the full text of the publication: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-bc9496dd-b71b-41db-90cd-9b5f8d623375?q=b8812222-e81f-41a0-b5ce-95296ed5734f$3&qt=IN_PAGE

 

DOI: -

Title: Analysis of the Possibility of Safe Evacuation of Passengers from a Ship Moored in the River-Sea Port Szczecin

Author/Authors: Dorota Łozowicka, Magdalena Kaup

Place of publication: NAVAL ENGINEERS JOURNAL 129/3

Year: 2017

Key words: passenger ship, sea- river port, evacuation

Abstract: This article assesses the evacuation of passengers from a ship moored in the Port of Szczecin. It analyses the conditions and locations of the premises where passenger vessels are moored. For example, this includes an assessment of possible escape routes from the ship m/v Deutchsland, moored in the harbour, in case of danger. There were individual and group evacuation times and possible emergency scenarios enacted. It is also a place where there may be potential bottlenecks and identifies the quays as a location where people leaving the ships and carrying out evacuations could gather.

Website address (link) to the full text of the publication: https://www.ingentaconnect.com/contentone/asne/nej/2017/00000129/00000003/art00026?crawler=true

 

DOI: -

Title: A concept of an inland LNG barge designed for operation on the Odra waterway

Author/Authors: Magdalena Kaup, Dorota Łozowicka, Wojciech Ślączka

Place of publication: Zeszyty Naukowe. Transport / Politechnika Śląska

Year: 2017

Key words: LNG; barge; inland waterways

Abstract: The paper examines the feasibility of transporting liquefied natural gas (LNG) along the Odra waterway. It looks at the existing LNG carriers and presents concepts of inland vessels designed for operation on the Odra waterway. Examples of inland LNG barges operating on waterways, which involve high inland navigational infrastructure parameters, are presented. Requirements and restrictions of the class III Odra waterway are discussed in the context of the transportation of LNG inland. Possible variants of inland LNG carriers designed for operation on the Odra waterway are examined, with some of their characteristics discussed in view of the restrictions on navigation. Two variants of barges, which meet the requirements of shipping along the Odra waterway, are presented.

Website address (link) to the full text of the publication: http://sjsutst.polsl.pl/archives/2017/vol95/075_SJSUTST95_2017_KaupLozowickaSlaczka.pdf

 

DOI: 10.20858/sjsutst.2017.95.8

Title: The conceptual design algorithm of inland LNG barges

Author/Authors: Dorota Łozowicka, Magdalena Kaup

Place of publication: Management Systems in Production Engineering

Year: 2017

Key words: inland shipping, LNG transport, conceptual design

Abstract: The article concerns the problem of inland waterways transport of LNG. Its aim is to present the algorithm of conceptual design of inland barges for LNG transport, intended for exploitation on European waterways. The article describes the areas where LNG barges exist, depending on the allowable operating parameters on the waterways. It presents existing architectural and construction solutions of barges for inland LNG transport, as well as the necessary equipment, due to the nature of cargo. Then the article presents the procedure of the conceptual design of LNG barges, including navigation restrictions and functional and economic criteria. The conceptual design algorithm of LGN barges, presented in the article, allows to preliminary design calculations, on the basis of which, are obtained the main dimensions and parameters of unit, depending on the transport task and the class of inland waterways, on which the transport will be realized.

Website address (link) to the full text of the publication: http://wydawnictwo.panova.pl/attachments/article/512/MSPE_2017_01_02.pdf

 

DOI: 10.1515/mspe-2017-0002

Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę