Department of Maritime Simulation Katarzyna Posacka
Title: The influence of economic and geographic conditions on the development of container terminals at the Szczecin and Świnoujście Seaports Authority
Author/Authors: Katarzyna Posacka
Place of publication: Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, Vol. 47(119)2016, pp. 98-105
Year: 2016
Keywords: channel, container handling, capacity, fairway, rail, basin, TEU
Abstract: This publication describes the factors governing the development of containerization in Szczecin and
Świnoujście Seaports Authority, together with their organizational infrastructure and economy. These factors include port access to transportation facilities, which has a major influence on economic development and strengthens
the position in the Polish market. Geographic location of both the port and the status and functioning of the Szczecin-Świnoujście fairway were taken into account. The amount of container handling in the ports described in the years
from 2004 to 2015 was examined. The Szczecin and Świnoujście Seaports Authority is discussed in terms of size and progress of its changes, and handling capacity compared to other marine container terminals in Poland.
Website address (link) to the full text of the publication: http://repository.scientific-journals.eu/handle/123456789/1777
Title: Rozwój transportu kontenerowego w Zespole Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Author/Authors: Katarzyna Posacka
Place of publication: Technicka Diagnostika, No.1, pp. 31
Year: 2016
Keywords: Kontener, TEU, terminal kontenerowy, ro-ro
Abstract: Artykuł zawiera analizę czynników determinujących rozwój konteneryzacji w Zespole Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, oraz przedstawia infrastrukturę organizacyjno-prawną i ekonomiczną. Za najważniejsze wśród tych czynników uważa się dostępność portu zaplecza, który ma główny wpływ na rozwój gospodarczy. Wszystkie zebrane dane statystyczne uzyskane zostały z materiałów wewnętrznych portów, oraz roczników statystycznych. Pierwsza
część artykułu opisuje strukturę i organizację funkcjonowania terminali kontenerowych w ZMPSiŚ. Opisuje bazy kontenerowe wraz z nabrzeżem Fińskim w Szczecnie, oraz nabrzeże Hutników w Świnoujściu. Diagnozuje prawidłowy proces transportowy w porcie Szczecin, oraz wyjaśnia problemy zaistniałe w porcie Świnoujście wraz z jego negatywnym wpływem na przeładunki kontenerowe. Druga część artykułu jest częścią badawczą, w której dokonano analizy ilości
przeładunków kontenerowych ZMPSiŚ w latach 2004 - 2014. Badanie statystyczne obejmuje wielkości przeładunków kontenerowych, przedstawione w jednostce TEU z uwzględnieniem przyrostu procentowego. Ostateczne wyniki porównano z potencjałem przeładunkowym terminali, na który duży wpływ mają możliwości w
składowaniu kontenerów na placach składowych.